IMPORTANȚA CONCURSURILOR ȘI A COMPETIȚIILOR ȘCOLARE ÎN FORMAREA CARACTERULUI ELEVULUI

Concursurile școlare reprezintă activitățile la care elevii pot participa, atât pe cont propriu, cât și sub îndrumarea unui cadru didactic. Acest lucru presupune faptul că elevii trec prin experiențe care le dezvoltă încrederea în sine, care aprofundează competențele dobândite în școală și îi ajută să-și controleze emoțiile. Insuccesul la concursuri nu reprezintă neapărat un minus în pregătirea lor, ci îi ajută să progreseze și să se pregătească temeinic, astfel încât să obțină rezultate mai bune pe viitor. De asemenea, influențează ambiția și perseverența fiecăruia. Această „lecție” contribuie la maturizarea elevului din punct de vedere emoțional, învățându-i că o notă mică sau că un rezultat slab nu este sfârșitul lumii și că va exista o ediție viitoare pentru care se poate pregăti temeinic și, în definitiv, o notă rea sau un rezultat mic nu îi definește.

Competițiile școlare îmbunătățesc aptitudinile elevului de a lucra sub presiune și într-un anumit timp. Studiile de specialitate susțin că acestea ajută elevii la formarea unei atitudini pozitive față de învățare, deoarece au performanțe școlare mai ridicate, li se formează abilități practice diversificate, dar acumulează și strategii adecvate de rezolvare ale problemelor. Este cunoscut faptul că activitățile extrașcolare generează capital social și uman, constituie un mediu formator atractiv, în afara contextului instituțional. Participarea elevilor la astfel de activități îi ajută să se înțeleagă pe ei înșiși prin observarea și interpretarea propriului comportament în comparație cu al celorlalți. Pe lângă aceste caracteristici, elevii au oportunitatea de a cunoaște elevi cu aceleași interese și de a consolida relațiile cu profesorii. Aceste prietenii, formate în cadrul unor medii competitive, pot persista și pot aduce rezultate pozitive, elevii având posibilitatea de a cere sfaturi și păreri de la prietenii mai mari care participă la aceeași competiție sau care au participat la alte concursuri cu caracter specific.

Un concurs care mi-a schimbat perspectiva asupra vieții și a contribuit la formarea caracterului pe care îl am astăzi, este Concursul de fizică ,,În Memoriam Mihai Marinciuc”. În cadrul acestui concurs, am aprofundat diferite noțiuni ale fizicii teoretice, am găsit multe modalități prin care pot aborda și rezolva problemele, dar și cum să privesc o problemă, astfel încât să nu îmi creeze probleme redactarea ei. Am avut plăcerea de a cunoaște colegi mai mari care aveau aceleași interese și cu care am reușit să formez prietenii de durată, cărora le puteam cere sfaturi sau ajutor la rezolvarea unor probleme ce îmi pun dificultăți. Sunt niște persoane extraordinare și mă bucur că am avut norocul de a le cunoaște. Pe lângă aceste lucruri, am avut oportunitatea de a călători în altă țară și de a experimenta cazarea într-un cămin studențesc. Am avut parte de experiențe memorabile alături de prietenii mei și de doamna profesoară în timp ce descopeream minunatul oraș Chișinău.

Concursul de fizică ,,Ștefan Procopiu” mi-a oferit experiențe de neuitat și m-a determinat să realizez o lucrare experimentală prin care puteam înțelege mai bine fizica practică și cât de des este întâlnită aceasta în obiectele și în dispozitivele pe care le folosim zilnic și care par atât de banale, încât nu ne punem problema cum funcționează. În cadrul acestui concurs, am participat împreună cu prietena și colega mea, Anastasia Marcu, cu lucrarea intitulată ,,Podul hidraulic”. Acest concurs ne-a deschis noi orizonturi și ne-a provocat să punem în aplicare noțiunile teoretice de statică a fluidelor învățate în clasă, astfel încât să dăm viață unei lucrări prietenoase cu copiii, ce își propunea să explice cât mai frumos principiul renumitului Tower Bridge al Londrei. La finalul concursului toate eforturile noastre au fost răsplătite cu Premiul Special de debut, întrucât era prima ediție la care noi participam.

Olimpiadele mi-au construit încrederea în mine, mi-au arătat modul în care acționez sub presiune, modul în care îmi organizez timpul, mi-au definit evoluția ca elev și dorința de a asimila și de a descoperi cât mai multe lucruri noi. Am învățat să lucrez cu emoțiile mele și să nu le las să mă controleze. Acestea mi-au oferit dorința de a mă autodepăși în fiecare an la fiecare concurs la care particip. Pregătirea pentru aceste olimpiade mi-a antrenat gândirea și m-a ajutat să aprofundez diferite noțiuni ce mi se păreau dificile. Antrenamentul și eforturile depuse au dat roade, astfel în anii 2018 și 2019 obținând mențiuni și diferite premii la diverse olimpiade.

„Să nu-i educăm pe copiii noștri pentru lumea de azi. Această lume nu va mai exista când ei vor fi mari și nimic nu ne permite să știm cum va fi vremea lor. Atunci să-i învățăm să se adapteze.” (Maria Montessori)