OLIMPIADA INTERNAȚIONALĂ DE INFORMATICĂ PE ECHIPE



Descrierea concursului

IIOT (Olimpiada Internațională de Informatică pe Echipe) este un concurs de informatică pe echipe, destinat elevilor de liceu, în care concurenții rezolvă un număr mare de probleme propuse (de regulă, 7) într-un interval scurt de timp (3 ore), în echipe de cel mult 6 membri (4 titulari, respectiv 2 rezerve). Acest concurs se desfășoară în mai multe etape, prima etapă având 4 runde preliminare, la capătul cărora cele mai bune 10 echipe se califică la runda finală, care are loc de regulă în Piatra-Neamț, la Colegiul Național de Informatică. Din păcate, condițiile cauzate de pandemie au forțat concursul să se adapteze noilor reguli, astfel încât finala ediției 2020-2021 a avut loc online, dar din fericire, concursul a reușit să își păstreze continuitatea și statutul său în cadrul competițiilor de informatică chiar și în aceste condiții dificile.

Această olimpiadă este una destul de grea, provocatoare datorită formatului său unic, care cere concurenților să aibă multiple calități, toate acestea fiind utile în viața de zi cu zi și în contextul carierei profesionale. În primul rând, programa folosită pentru alcătuirea subiectelor de concurs este aceea de liceu la informatică, ceea ce face cunoașterea temeinică a algoritmilor și a metodelor de rezolvare a diferitelor probleme esențială pentru obținerea unui punctaj cât mai mare la concurs. De asemenea, fiecare echipă trebuie să își cunoască punctele tari și slabe, astfel încât fiecare problemă să fie abordată de concurenții care au cele mai mari șanse de rezolvare a respectivei probleme. Nu în ultimul rând, această olimpiadă, dat fiind faptul că numărul de premianți cu rezultate foarte bune într-o echipă este limitat, are și un aspect educativ, iar membrii mai puțini experimentați ai unei echipe pot învăța noi tehnici și noi metode de rezolvare a problemelor de la membrii cu mai multă experiență în concursurile de informatică.

Scurt istoric al implicării mele în concurs

Complexitatea concursului face ca procesul de selectare a problemelor și de organizare a concursului să fie la fel de complexe, pentru a se asigura desfășurarea în cele mai bune condiții a fiecărei runde. După ce am participat în calitate de concurent la trei ediții ale IIOT, reușind calificarea la runda finală în fiecare dintre cele trei ediții, și am observat formatul unic al acestui concurs, precum și dorința de a continua munca depusă de echipa de organizare, am decis să mă alătur echipei de organizare a concursului, împreună cu câțiva foști colegi și prieteni pe care i-am cunoscut datorită concursurilor de informatică la care am luat parte de-a lungul anilor.

Vreau să încep prin a mulțumi domnului profesor Gheorghe Manolache pentru tot sprijinul pe care mi l-a oferit de-a lungul întregii mele cariere în algoritmică, atât în calitate de concurent, cât și de student. De asemenea, m-am implicat, atât în organizarea concursurilor precum IIOT, cât și în ceea ce privește participarea la diverse proiecte care au rolul de a sprijini elevii interesați în informatică de la CNI, Piatra-Neamț. Dânsul a avut un rol esențial în organizarea acestor proiecte, iar sfaturile pe care le-am primit au fost întotdeauna utile și corecte.


Astfel, o nouă etapă a carierei mele în algoritmică a început prin implicarea în crearea de probleme și prin implicarea în organizarea concursului, o etapă plină de provocări, dar și de realizări, care mi-au schimbat viziunea asupra multor aspecte ale competițiilor de informatică și nu numai. Așa cum se întâmplă întotdeauna, orice succes vine după multă muncă, iar munca într-o comisie științifică nu reprezintă o excepție. Deși am avut experiențe anterioare în ceea ce privește organizarea de concursuri, precum și în crearea de noi probleme pentru diferite concursuri, IIOT era, de departe, cel mai important proiect la care luasem parte până atunci, iar presiunea era mai mare, dat fiind atât numărul foarte mare de echipe participante, cât și amploarea concursului (în ediția precedentă, la concurs au participat 166 de echipe).


Din fericire, procesul de desfășurare a ediției precedente a fost unul lipsit de probleme majore, iar cele cinci runde organizate anul trecut de CNI, Piatra-Neamț, (patru runde preliminare, precum și runda finală) s-au derulat profesionist, reușind să testăm abilitățile concurenților într-o manieră pertinentă. Rezultatele finale au reprezentat o imagine clară a abilităților fiecărei echipe și a concurenților de top, înainte de Olimpiada individuală de informatică, care a fost organizată, în 2021, de către SEPI (Societatea pentru Excelență și Performanță în Informatică), o inițiativă nouă și binevenită, care a reluat tradiția organizării olimpiadelor de informatică, afectată de diversele restricții cauzate de virus. Rezultatele finale ale ediției 2020-2021 au reprezentat un precursor la ceea ce s-a întâmplat și în cadrul olimpiadei individuale, trei dintre primele patru echipe de la runda finală având participanți care s-au calificat la Olimpiada Internațională de Informatică (IOI), reprezentând România cu succes în vara anului 2021.

Deși ediția din anul precedent a IIOT a fost una reușită din majoritatea punctelor de vedere, eu îmi doream mai mult de la edițiile următoare, așa că am decis să mă implic în comisia științifică a OSEPI, luând parte în cadrul comisiei de la clasa a X-a, fapt ce a fost posibil datorită sprijinului pe care l-am primit, din nou, de la domnul profesor Gheorghe Manolache, care m-a ajutat să mă acomodez mediului specific comisiei unei olimpiade individuale, în care cerințele sunt mai mari, iar sarcinile sunt mai dificile și mai importante, dată fiind importanța națională a olimpiadei.

Experiența căpătată ca urmare a implicării în cadrul OSEPI m-a ajutat să găsesc idei noi pentru îmbunătățirea organizării IIOT și pentru creșterea importanței acestui concurs ce a devenit deja unul dintre cele mai importante concursuri de algoritmică din România, ceea ce a adus la introducerea următoarelor reguli, multe dintre ele fiind inspirate de regulile de organizare ale OSEPI: introducerea înregistrărilor de ecran pentru concurenți, introducerea criteriilor anti-plagiat precum și înregistrarea locului de desfășurare a concursului, aceste reguli având drept scop asigurarea unor condiții corecte de desfășurare a concursului pentru toate echipele participante. Totodată, comisia științifică a fost extinsă, fiind atrași noi membri, inclusiv doi dintre reprezentanții României la IOI 2021, astfel încât calitatea și dificultatea problemelor este garantată de vasta experiență a comisiei științifice.



Ediția 2021-2022 a IIOT a început cu prima rundă de calificare, ce a avut loc pe 15 noiembrie, iar dificultatea problemelor a fost una sporită față de rundele din anii precedenți. Așa cum s-a întâmplat și în anul precedent, aceeași echipă (cu nume diferit, totuși) a obținut punctajul maxim după această retapă, reușind să obțină un avans destul de semnificativ față de celelalte echipe. Următoarele etape vor avea loc de-a lungul lunilor decembrie, ianuarie și februarie, iar primele 10 echipe vor participa la finala națională, ce va avea loc în Piatra-Neamț, cu speranța că situația epidemiologică va permite desfășurarea concursului cu prezență fizică.

Deși acest concurs, ca majoritatea activităților desfășurate, a fost afectat de efectele pandemiei care a devenit parte a vieții noastre în ultimii doi ani, avem speranța că lucrurile vor reveni în cele din urmă la o desfășurare normală, care să permită organizarea tuturor activităților cu prezență fizică, păstrând în același timp și schimbările pozitive generate de această provocare ce o reprezintă pandemia.

Sfaturi pentru cei interesați de informatică

Informatica este unul dintre domeniile esențiale ale activității umane din zilele noastre, iar, în această eră, în care majoritatea activităților se desfășoară online, a devenit mai importantă, iar studiul informaticii încă de la vârste fragede este esențială pentru înțelegerea mai profundă a fenomenelor din jurul nostru. Din perspectiva unui fost elev al CNI, Piatra-Neamț, posibilitatea studierii informaticii încă din clasa a V-a este o oportunitate imensă pentru dezvoltarea personală, deschizându-se astfel drumul spre o viitoare carieră în domeniu.

Deși domeniul IT este unul foarte vast, cu foarte multe ramuri, abilitățile de rezolvare a problemelor sunt esențiale indiferent de drumul ales, iar programa la informatică, care se concentrează în mare măsură pe studiul algoritmicii și a diverselor metode de rezolvare a problemelor de algoritmică, este binevenită pentru deschiderea acestui drum în viață. Posibilitatea verificării în timp real a rezultatului soluțiilor scrise de către o persoană pentru o problemă anume face învățarea algoritmicii mult mai simplă, iar comunicarea devine mult mai facilă între elevi și profesori, dar și între elevi, astfel încât învățarea în grup devine mult mai simplu de realizat.



Pentru cei interesați de informatică, recomand participarea la olimpiadele și concursurile școlare, cel mai important concurs fiind Olimpiada Națională de Informatică. Acestea deschid foarte multe căi spre viitor, rezultatele pozitive obținute la aceste concursuri putând fi folosite la admiterea la facultățile de informatică fără examen, iar abilitățile însușite fiind foarte utile pentru aprofundarea oricărui domeniu din IT. Totodată, interviurile pentru locurile de muncă bine plătite necesită cunoașterea algoritmicii și a tehnicilor de rezolvare a problemelor, ceea ce reprezintă încă un avantaj căpătat ca urmare a studierii algoritmicii.

În ceea ce privește pregătirea pentru olimpiadele și concursurile de informatică sau, în general, pentru însușirea cunoștințelor la algoritmică, recomand folosirea site-urilor ce conțin probleme cu evaluare automată, cele mai cunoscute fiind pbinfo.ro, infoarena.ro, codeforces.com și exemplele pot continua, în funcție de obiectivele fiecărui elev. De asemenea, participarea la centrul de excelență este foarte utilă pentru dezvoltarea abilităților pentru informatică.

Ștefan-Cosmin Dăscălescu
student anul II, Facultatea de Matematică și Informatică, Universitatea din București (fost elev CNI).