„Let Be Innovative And Social!” este un proiect Erasmus+ ce se desfășoară pe doi ani, începând cu 1 decembrie 2020, la Colegiul Național de Informatică, Piatra-Neamț, beneficiind de colaborarea a șase școli-partenere: Colegiul Național de Informatică, Romania, OGEC Lycee de la Sauque, Franța, Praktikum, Finlanda, I.E.S. Francisco García Pavón, Spain, Şule Muzaffer Büyük Mesleki Ve Teknik Anadolu Lisesi, Turkey, Centro Studi Didattico Ambientale Sibarys, Italy.
Echipa de implementare de la Colegiul Național de Informatică este compusă din doamnele profesoare Elena-Genoveva Irimia, coordonatorul proiectului, Daniela Neamțu, Elena-Brîndușa Stan, Lăcrămioara Murariu, Elena-Brîndușa Anghel, Raluca Ene, Maria Antoanela Berea, Ana Mirela Mititelu și Mirabela Brăduleț, expertul contabil al proiectului.
Scopul proiectului este de a dezvolta o strategie pentru o mai bună orientare profesională a studenților și de a crește potențialul antreprenorial al acestora, folosind voluntarismul ca învățare experiențială. Acesta va facilita o bună inserție pe piața muncii și îi va conduce pe elevi la formarea unui traseu profesional optim prin ancorarea în realitățile economice, sociale și cele individuale. Mai mult, acest proiect își propune să consolideze competențele sociale și civice ale elevilor, simțul inițiativei și a antreprenoriatului pentru a-i ajuta să-și aleagă o carieră în concordanță cu realitățile de pe piața muncii.
Rezultatele imediate ale proiectului vor viza îmbunătățirea abilităților interpersonale, comunicarea în limba engleză, îmbunătățirea abilităților în comunicarea și TIC, dezvoltarea competențelor de a a rezolva probleme sociale legate de comunitatea locală și a celor de leadership în cadrul elevilor, a capacității de management diversificând metodele de lucru prin metode non-formale, formale și informale și permițând studenților să urmeze acțiuni specifice în cadrul proiectului. Proiectul le oferă posibilitatea de a înțelege problemele sociale cu care se confruntă comunitatea și de a încerca să rezolve aceste probleme prin crearea unor proiecte sociale care-și vor găsi sustenabilitatea la nivel social.
Obiectivele proiectului sunt:
-O1. Dezvoltarea unor instrumente educaționale deschise pentru o mai bună îndrumare în carieră prin învățare experiențială și voluntarism pentru 150 de studenți în timpul proiectului în curs;
-O2. Dezvoltarea strategiei pentru o mai bună orientare în carieră prin învățare experiențială și digitală în primul an de proiect;
-O3. Formarea a 15 profesori pentru a deveni antrenor al studenților în antreprenoriat social și utilizarea metodelor non-formale în timpul unui curs de formare în al doilea an al proiectului;
-O4. Creșterea abilităților soft a 150 de studenți pentru a deveni mai competitivi pe piața muncii în timpul implementării proiectului;
-O5. Dezvoltarea strategiei pentru dezvoltarea cunoștințelor, abilităților și competențelor antreprenoriatului social pentru elevii din fiecare școală. Acest obiectiv vizează creșterea cu 25% a interesului studenților pentru antreprenoriatul social în rândul grupului țintă.
Produsele intelectuale ale proiectului vor fi următoarele:
1. Platforma E-learning;
2. Ghidul în carieră, e-Kit in Careeer Guidance
3. E-Syllabus în antreprenoriat social;
4. Curs electronic de formare de antreprenori sociali, e-Course of Coach in Social Entrepreneurs.
Prima mobilitate fizică care a avut loc în cadrul proiectului a fost în septembrie, în România. Dacă până atunci întâlnirile dintre parteneri erau doar în mediul online datorită pandemiei, sfârșitul verii a fost benefic pentru reuniunea a o parte din școlile implicate în acest Erasmus+. Astfel, pe data de 8 și 9 septembrie, profesori de la OGEC Lycee de la Sauque, Franța, Şule Muzaffer Büyük Mesleki Ve Teknik Anadolu Lisesi, Turkey, Centro Studi Didattico Ambientale Sibarys, Italy, s-au întâlnit cu omologii lor români pentru a hotărî următorii pași în derularea proiectului. Partenerii de la Praktikum, Finlanda, și I.E.S. Francisco García Pavón, Spain, au participat online la această întâlnire.
Participanții au discutat despre implementarea proiectului, despre mobilități, buget și reguli, despre management, stabilirea noilor perioade de implementare care se vor regăsi în planul de acțiune. De asemenea, s-a convenit asupra evaluării elevilor care vor participa în cadrul proiectului și care vor parcurge teoria din Ghidul în carieră de pe platforma e-learning a proiectului. Aceștia vor susține un test și vor avea o evaluare practică, iar cei care acumulează un punctaj stabilit de către parteneri vor absolvi cursul și vor primi certificatul aferent. Elevii vor avea posibilitatea de a încerca e-testul de două ori și va fi luat în considerare doar cel mai mare număr de puncte. Următorul punct de discuție a fost realizarea unui proiect social de fiecare școală parteneră, proiect social care va fi inclus în e-Kit in Careeer Guidance. Fiecare partener va trebui să identifice problemele cu care se confruntă comunitatea lor, iar elevii implicați vor pregăti un proiect social pentru a găsi o soluție la aceste probleme. A doua zi a început cu prezentarea lecțiilor pregătite pentru platforma e-learning a proiectului, discutându-se formatul final al lecțiilor, atât aspectul teoretic al acestora, cât și aspectul practic. La final s-au făcut câteva observații privind structura platformei, a modului de lucru pe aceasta și a modalității de monitorizare a celor care o utilizează. Mobilitatea s-a încheiat cu o ceremonie de decernare a certificatelor de participare.
A doua mobilitate a fost în perioada 18-22 octombrie, în Tomelloso, Spania. Gazda a fost I.E.S. Francisco García Pavón și la această întâlnire au participat trei membri ai echipei de implementare a proiectului de la Colegiul Național de Informatică: Elena-Brîndușa Anghel, Raluca Ene și Mirabela Brăduleț. De data aceasta au fost prezenți membrii de la toate școlile partenere.
Scopul a fost, în principal, diseminarea Cursului electronic de formare de antreprenori sociali, e-Course of Coach in Social Entrepreneurs, creat de IES Francisco García Pavón. Principalul obiectiv al acestuia este de a forma profesori de la școlile partenere privind dezvoltarea unui proiect de antreprenoriat social, iar aceștia, la rândul lor, vor învăța elevii și alți profesori de la școala unde își desfășoară activitatea cum să realizeze un proiect social. Cursul a fost structurat pe o perioadă de cinci zile. De asemenea, partenerul organizator a oferit posibilitatea participanților să cunoască și să înțeleagă mecanismul unei afaceri sociale, organizând o întâlnire cu Javier Perales, care a prezentat proiectul de antreprenoriat social „Tomelloso Ayuda”, de la ideea inițială, aceea de a ajuta locuitorii orașului în timpul pandemiei, până la îndeplinirea scopurilor sale sociale. În cadrul sejurului de formare, IES Francisco García Pavón a organizat vizite la unele firme a căror activitate este, în majoritate, socială – de exemplu, Cadisla, care promovează integrarea în muncă a persoanelor cu dizabilități.
Această mobilitate a reprezentat și un prilej de a cunoaște mai bine cultura și valorile istorice ale orașului Tomelloso prin vizitarea a două obiective importante: primul han întemeiat în perioada medievală Posada de los Portales și muzeul de artă contemporană López Torres Museum. De asemenea, grupul de profesori a fost primit de primărița orașului Tomelloso. Nu putem uita că întâlnirea s-a finalizat, pe lângă ceremonia de înmânare a certificatelor, cu o vizită la celebrele mori de vânt cu care personajului lui Cervantes, Don Quijote de la Mancha, s-a luptat în aventura lui pentru restabilirea valorilor morale ale cavalerilor.