Câți dintre voi ați auzit despre Statutul Elevului? Doar 63% dintre elevi și profesori știu despre acest act normativ. El reglementează drepturile, dar și îndatoririle tuturor elevilor din unitățile de învățământ din țara noastră.

Anual, consiliile județene ale elevilor fac o consultare în teritoriu pentru a afla, de fapt, cât de mult se cunosc prevederile acestui document și în ce măsură sunt ele respectate. În urma centralizării datelor obținute, Consiliul Național al Elevilor alcătuiește Raportul privind implementarea Statutului Elevului la nivel național (RISEN).

Pe data de 22 noiembrie 2022, am participat la demararea RISEN pentru anul școlar anterior, în incinta Senatului României, alături de alți delegați ai structurilor județene de reprezentare a elevilor și de reprezentanți ale celor mai influente instituții din educație, precum Ministerul Educației și Comisiile pentru învățământ din cadrul celor două camere ale Parlamentului.

Evenimentul a început prin susținerea unor alocuțiuni de către Robert Avram, președintele Consiliului Național al Elevilor, Ligia Deca, ministrul Educației, Anna Riatti, reprezentantul UNICEF în România, Monica Anisie, președintele Comisiei pentru învățământ din Senatul României, Natalia Intotero, președintele Comisiei pentru învățământ din Camera Deputaților, și Oana Țînțar, președintele Alianței Naționale a Organizațiilor Studențești din România. Continuarea a constat în prezentarea raportului, dezbateri pe marginea acestuia și concluzii.

În urma completării chestionarelor, s-a constatat un volum al eșantionului de 20821 de elevi și profesori din învățământul preuniversitar, din care 17963 de elevi (87.9% din mediul urban și 12.1% din mediul rural) și 2858 de cadre didactice (64% din mediul urban și 36% din mediul rural). Printre concluzii se numără și următoarele: peste 28% dintre elevii respondenți au fost părtași la cazuri de discriminare pe bază de gen/etnie, aceștia neputând beneficia de echitate și egalitate față de colegi; 40% dintre elevi au declarat faptul că, în anul școlar 2021-2022, nu au avut posibilitatea de a acorda feedback profesorilor lor, deși această procedură este reglementată prin Ordin de Ministru din anul 2021; 10% dintre elevii ce au luat parte la consultare spun că, în ultimul an școlar, li s-a interzis cel puțin o dată să participe la orele de curs, dreptul la educație garantat prin Constituția României fiindu-le încălcat.

Întregul raport, împreună cu recomandările alcătuite de elevii reprezentanți, și Statutul Elevului pot fi găsite pe site-ul Consiliului Național al Elevilor.

După ce a parcurs cu mare atenție constatările, doamna ministru Ligia Deca a făcut două remarci: aproape jumătate dintre elevii ce au luat parte la consultare au fost sancționați, cel puțin o dată, cu absență de către profesor, așadar a fost subliniat faptul că aceasta nu este și nici nu ar trebui să fie mijloc de coerciție în sala de curs, ci ar trebui să constate inexistența elevului în clasă, nicidecum să constituie un instrument punitiv al profesorului; discrepanța de procent dintre numărul de elevi și profesori ce au răspuns referitor la a fi martori la agresiuni asupra elevilor din partea cadrelor didactice ne spune că nu avem aceeași înțelegere între elevi și cadre didactice vizavi de ce constituie violența verbală, parte la care avem de lucrat cu toții.

Documentul ce a fost adus la cunoștința autorităților ar putea rezolva problemele semnalate de către respondenți, odată ce recomandările și propunerile formulate de Consiliul Național al Elevilor vor fi implementate.

Adelina Oprița, X A