Reporter: prof. Carmen Zaharescu

Ca în fiecare an, există câțiva elevi ai Colegiului Național de Informatică care ies din anonimat prin rezultatele impresionante și, implicit, printr-un palmares de admirat. Dar ceea ce, poate, se știe mai puțin, are legătură cu traseul pe care aceștia îl parcurg pentru a ajunge să strălucească, așa cum îi vedem în zilele lor de glorie. De aceea, s-a impus necesitatea realizării unui portret cât mai fidel cu personalitățile acestora, pentru a configura o imagine-robot a olimpicului de azi. Trei dintre ei au avut amabilitatea de a ne oferi răspunsuri relevante în demersul propus. Aceștia sunt: Aida Maxim, a XI-a A ; Cristian Luchian, a X-a E; Robert Gașpar, a XII-a C.

Reporter: Cine este Aida Maxim? Dar Cristian Luchian? Și Robert Gașpar? Ce crezi că te caracterizează cel mai bine?

Aida: Un elev printre alți elevi. N-aș putea numi exact un cuvânt care să mă caracterizeze cel mai bine pentru că îmi doresc să-mi ofer libertatea de a mă descoperi, fără să impun neapărat niște limite sau să mă etichetez în vreun fel.

Cristian: Sunt un elev în clasa a X-a. Mă caracterizează perseverența

Robert: Eu am o fire calmă, tolerantă, ambițioasă, care, de altfel, m-a ajutat să devin olimpic la informatică.

Reporter: Cum ți-ai ales disciplina în care performezi?

Aida: Sinceră sa fiu, nu știu dacă eu am ales dezbaterea sau ea m-a ales pe mine... La început, nu cred că eram foarte conștientă de ce implică aceasta, dar îmi doream să aflu. Voiam să am un mediu în care să pot discuta într-un mod argumentat problemele lumii în care trăim. Totodată, dezbaterea este acea disciplină care te provoacă să faci cunoștință cu domenii cu care poate nu ai avut nicio tangență, oferindu-ți astfel oportunitatea de a învăța lucruri noi, de a avea o înțelegere mai profundă asupra societății.

Cristian: În clasele primare, după ce am participat la Concursul Național LuminaMath, am descoperit că eram foarte bun la matematică. În clasa a V-a, însă, am început să dezleg tainele informaticii pentru că m-am înscris la Centrul de Excelență. Și de atunci, mi-am dat seama că pentru mine informatica era destinul meu.

Robert: În clasa a VIII-a, am descoperit lumea algoritmicii, fiind influențat de mentori și programatori din mediul online. Atunci am decis să investesc în mine și să intru într-un program de mentorat care m-a inițiat, iar mai apoi am continuat pregătirea cu un fost olimpic, Ștefan Dăscălescu, acesta având un rol important în formarea mea.

Reporter: Care este palmaresul tău de până acum?

Aida: Până acum, am obținut o mențiune la etapa națională a Olimpiadei de Argumentare, Dezbatere și Gândire critică „Tinerii dezbat”.

Cristian: În gimnaziu, am participat la olimpiadele naționale de:
⦁ Matematică, în clasa aclasa a V-a, Medalie de argint;
⦁ Fizică, în clasa VI-a, Medalie de bronz și clasa a VIII-a, Premiul I;
⦁ Informatică, în clasa a VI-a, Medalie de bronz și clasa a VIII-a, Medalie de aur.
Apoi, la liceu, în clasa a IX-a, am participat la Olimpiada Națională de Informatică unde am obținut Medalie de aur, respectiv, la Olimpiada Națională de Fizică, unde am primit Diplomă de onoare, iar la Concursul Internațional de Informatică Info(1)cup, am obținut Medalia de argint.


Robert: Rezultatele au început să apară din clasa a X-a, când am luat Medalia de bronz la Olimpiada Națională de Informatică, la fel și în clasa a XI-a, adăugând tot atunci pe listă și Olimpiada Internațională de Informatică în Echipe desfășurată în Bologna, Italia, unde am participat alături de colegii mei.

Reporter: Consideri că trebuie să existe pasiune pentru a atinge nivelul tău de performanță?

Aida: Cred că e mult spus, deja, nivelul meu de performanță, deoarece mai am multe de învățat pentru a putea primi această distincție. Cu toate acestea, categoric este nevoie de pasiune și aș adăuga și disciplină pentru a obține rezultate, indiferent de domeniul despre care discutăm. Odată ce eliminăm momentul în care ești strigat pe podium pentru a-ți fi înmânat premiul, rămân momentele de muncă. Momentele în care ai avut incertitudini în privința propriului efort, momente în care, poate, nu reușeai să adormi, îndoindu-te dacă ai făcut suficient sau dacă ai fi putut îmbunătăți ceva și, atunci când apar astfel de dubii, trebuie să-ți amintești de ce faci ceea ce faci. Deci da, consider că trebuie să existe pasiune pentru că aceasta este combustibilul motivației.

Cristian: Consider că pentru a atinge un asemenea nivel de performanță în informatică trebuie să existe pe lângă pasiune, muncă și talent.

Robert: Nu.

Reporter: Câte ore aloci studiului? Care e relația dintre muncă și abilitățile/talentul pe care le/îl deții?

Aida: Nu mă consider neapărat a fi o persoană talentată, ci mai degrabă una care este dispusă să muncească pentru a obține ce vrea. Astfel, pot fi zile pe care mi le petrec în totalitate studiind, dar pot exista și zile în care dezbaterea nu se află în vârful priorităților mele.

Cristian: Nu am un număr fix de ore alocat studiului. În general, mă bazez pe talent, însă există și lucruri pe care trebuie să le învăț pentru a fi în top.

Robert: Pentru a ajunge la acest nivel, am alocat timp prețios din viața mea, în unele zile până la 5-6 ore. Nu sunt o persoană ce crede neapărat în talent, deci consider că orice abilitate poate fi dezvoltată prin muncă.

Reporter: Mai e performanța la modă? Ce beneficiu îți aduce?

Aida: Pornind de la competițiile județene și ajungând la cele internaționale, aș îndrăzni să afirm că da, performanța este la modă, dovadă fiind numărul acestora. În același timp, succesul este ceva subiectiv ce poate fi definit în funcție de dorințele fiecărui om în parte. Astfel, unii pot considera că acesta nu este dat de performanța academică pe care o au într-un domeniu, ci de alte aspecte ale vieții. În ceea ce privește beneficiile performanței, aș menționa faptul că ai posibilitatea de a împărtăși idei sau dobândi noi abilități cu cei și de la cei din breasla domeniului în care activezi, ieșind din „granițele" comunității tale, descoperind noi perspective sau chiar oportunități.

Cristian: Din punctul meu de vedere, performanța nu este la modă, pentru că avantajele pe care le aduce pot fi obținute și prin metode mai ușoare (Un exemplu ar fi acela că la Examenul de Bacalaureat poți obține nota 10 și fără să ai performanțe internaționale la disciplina respectivă). Beneficiul ar fi că poți să excelezi în domeniul respectiv.

Robert: Pentru mine, performanța înseamnă a-mi depăși limitele, a-mi dovedi respectul față de sine prin atingerea obiectivelor proprii și, nu în ultimul rând, a-i face mândri pe cei dragi. Unii ar putea spune că performanța nu e la modă, însă pentru cei care își doresc mai mult de la ei înșiși, ea este un mod foarte bun de validare a muncii. În acest drum, pasiunea este importantă, dar nu precum disciplina, elementul cheie.

Reporter: Cum arată timpul liber al unui elev olimpic?

Aida: La fel ca al oricărui elev; de la ieșiri cu prietenii sau la a petrece timp împreună cu familia, până la practicarea diferitelor hobby-uri.

Cristian: Timpul liber îl valorific jucându-mă la calculator și cu prietenii.

Robert: Pentru a compensa cantitatea de muncă depusă, îmi petrec timpul liber trăind la maximum prin intermediul motociclismului și, uneori, mă relaxez, cântând la pian.

Reporter: Există o întrebare ce nu ți s-a adresat și ai vrea, totuși, să-i oferi un răspuns?

Cristian: Mi-aș dori ca performanța să fie mai bine promovată și apreciată material de către instituțiile abilitate pentru ca și cei cu posibilități financiare limitate să aibă șansa de a performa.

Reporter: Ce mesaj le transmiți colegilor tăi?

Aida: Să iasă din zona de confort, deoarece nu acolo este locul în care pot afla de ce sunt capabili.

Cristian: Să nu renunțe niciodată, să persevereze până își ating obiectivul.

Robert: De multe ori ne lăsăm sabotați prin gândirea limitată, atât de propria persoană, cât și de lumea în care trăim. De aceea, vă provoc să descoperiți cât mai multe lucruri, iar atunci când simțiți că v-ați găsit calea, depuneți efort maximum în acea direcție și credeți în voi!

Concluziile se schițează de la sine: nu există performanță fără muncă, talent și dorință de autodepășire. Odată ce ți-ai identificat menirea, progresul se construiește pe motivație, pasiune, curiozitate, interacțiune cu ceilalți specialiști în domeniu și, mai ales, pe acea confruntare cu tine, care îți oglindește adevărul autentic, primordial.

Performanțe școlare:

Nivel internațional
– Cristian Luchian, Medalie de Argint, Info1(cup)
Nivel național
– Cristian Luchian, Medalia de Aur și Premiul I, Olimpiada Națională de Informatică, aprilie 2022
– Robert Gașpar, Medalia de Bronz, Olimpiada Națională de Informatică, aprilie 2022
– Aida Maxim, Mențiune, Olimpiada Națională de argumentare, dezbatere și gândire critică „Tinerii dezbat”, aprilie 2022