Romanul “Prietena mea genială” spune povestea a două fete şi a prieteniei lor ce va ţine o viaţă. Acţiunea romanului se desfăşoară în surburbiile violente ale oraşului Napoli anilor 1950, într-o Italie post-fascistă doar în teorie. Protagonista, Elena Greco, în vârstă de 60 de ani, află de dispariţia vechii sale prietene Lila Cerullo de la fiul acesteia, Rino. Dispariţia este, totuşi, una dorită de Lila, hainele şi documentele acesteia fiind de negăsit, iar imaginea ei este decupată din toate fotografiile familiei. Elena hotărăşte să scrie povestea celor două pe parcursul deceniilor, cu tot cu urcuşurile şi coborâşurile vieţilor lor.

Începutul prieteniei lor este pe scările unui bloc într-un moment de sprijin reciproc când vor să-l înfrunte pe Don Achille, un cămătar, ele având 8 ani fiecare. Până în acel moment, acestea se cunoşteau de pe străzile cartierului şi de la şcoală, fiind colege şi rivale la învăţătură: Elena, cea bună şi cuminte, iar Lila, cea neadaptată şi obraznică, însă ambele extraordinar de isteţe. Un episod anterior celui de pe scări reflectă violenţa cartierului, dar şi suţinerea ce se construieşte între cele două protagoniste: niște băieţi mai mari încep să arunce cu pietre în nişte fete, printre care Lila şi Elena, din cauză că ele sunt mai bune la şcoală decât ei; fetele fug, dar Lila începe să arunce şi ea cu pietre în ei, Elena rămânând să o supravegheze dintr-un sentiment de protecţie ce nu şi-l poate explica şi care va dura de-a lungul anilor.

Societatea patriarhală şi brutalitatea cartierului în care ele locuiesc le influenţează şi le fundamentează prietenia, existând o rivalitate neafirmată între cele două ce porneşte în sala de clasă. Lila, provenind dintr-o familie săracă şi cu concepţii limitate despre educaţia unei femei, nu poate să-şi continue studiile după terminarea clasei a patra, Elena, pe de altă parte, excelează în educaţia sa. Totuşi, Lila continuă să înveţe de una singură, lucru ce îi creează insecurităţi Elenei. Acest detaliu este regăsit pe tot parcursul prieteniei lor, Ferrante reuşind să aducă aminte cititorilor de acest lucru prin mici secvenţe în paralel cu evoluţiile şi vieţile celor două. Pe lângă povestea atât de realistă pe care Ferannte o realizează, ea creează două personaje extrem de diferite şi complementare prin calităţile şi defectele lor. Genialitatea ambelor este complexă și conturată de evenimente diferite din vieţile lor, astfel încât, la un moment dat, una să o numească pe cealaltă prietena ei genială.

Modul distinct de a scrie al autoarei anonime Ferrante este cel ce fascinează cititorul şi mai tare, transpunându-l în universul celor două prietene. Contextul social şi politic turbulent al vremii iese la suprafaţă deseori, iar descrierea orașului Napoli îl transformă adesea într-un personaj distinct ce influenţează fiecare personaj în parte. Totodată, autoarea transformă un subiect ce pare banal, al prieteniei dintre femei, într-unul ce lasă cititorul în momente puternice de reflecţie asupra celor ce se întâmplă. În acelaşi timp, arată violenţa reală împotriva femeilor, ce există şi în ziua de azi, care provoacă cititorului stări puternice de sufocare, dar totodată dorinţă de a continua cartea, în contrast cu cele resimţite.

Ferrante oferă o simbolistică puternică unor obiecte ordinare, din care personajele îşi creează libertatea sau, din contra, le devin închisoare. Evenimentele prin care trec Lila şi Elena sunt oglindite pe tot parcursul tetralogiei şi într-o armonie ce te ţine interesat de vieţile lor.

Concluzionând, pot afirma că am avut extrem de multe de învăţat de la personajele lui Ferrante. Am citit cele patru cărţi fără să-mi dau seama că la un moment dat povestea chiar se va termina, ajunsesem la o familizare foarte puternică cu multe dintre personaje. Stilul lui Ferrante m-a captivat şi provocat să-i citesc şi celelalte cărţi, dorind să simt aceeaşi familiritate ca cea cu personajele tetralogiei. Totuşi, unele momente pot fi greu de digerat datorită detaliilor, lucru de care trebuie ţinut cont înainte de a citi cartea. Cartea conţine momente grafice de abuz domestic, violenţă verbală, pshică şi corporală. S-a realizat şi o ecranizare a cărţii de către HBO, ulitmul sezon al seriei apărând în anul 2023.

Celia- Ioana Apetrei, clasa a IX-a E