Interviu cu domnul Conf. Dr. Adrian Iftene

Reporter: În fiecare an ne-ați onorat cu prezența dumneavoastră la Concursul Prosoft@NT. Ce credeți că va aduce nou ediția aceasta, mai ales după o perioadă atât de zbuciumată și după organizarea online a concursului?

Conf. Dr. Adrian Iftene: Sperăm o prezență mai mare. Dacă în anii trecuți erau participanți care mai lipseau, suntem la faza în care lumea este dornică să se reîntâlnească și să participe la astfel de competiții și să concureze fizic. Ce va aduce nou? Cred că în fiecare an aduce ceva nou, sunt concurenți noi pentru că o parte din participanții vechi a terminat ciclul respectiv și acum sunt poate studenți; profesori noi care au generații de elevi foarte buni. Olimpiada de Informatică pe Echipe face ceva ce nu este tipic pentru România În România elevii nu învață așa de mult să lucreze în echipă. Sunt concursuri individuale, examene de admitere la liceu și la facultate, sunt teme individuale pe care le fac la școală la toate materiile, dar sunt puține proiecte în care lucrează în echipă. Olimpiada chiar acest lucru își propune, să îi învețe, să le arate elevilor că lucrul în echipă este important. De ce este important? Hai să ne gândim la părinții tăi și ai mei. Foarte mulți lucrează în echipă la o companie, în firme, în fabrici. Acest lucru în echipă ar trebui să fie obligatoriu de învățat în școli, dar nu se întâmplă în mod frecvent și noi trebuie să-l promovăm prin competiții. Concursul de robotică tot asta face, învață copii să lucreze în echipă, fiecare să-și asume un rol, să colaboreze, să comunice. Aceasta își propune și Olimpiada de Informatică pe Echipe. Nu este ușor să lucrezi în echipă și în fiecare an totuși participanții reușesc să comunice și să obțină rezultate foarte bune.


Reporter: Care sunt tendințele pe care digitalizarea le configurează în învățământ?

Conf. Dr. Adrian Iftene: Eu îi învăț tot timpul pe studenții mei la ingineria programării când primesc o întrebare să o întoarcă pe toate fețele și să răspundă cu „depinde”. Acest „depinde” ne dă voie să mergem în mai multe direcții cu răspunsul. Da, digitalizarea are și elemente pozitive, dar și câteva negative. Cred că partea pozitivă este că putem participa la distanță în momentul în care, poate, nu ne simțim, în momentul în care suntem plecați la un concurs și vrem ca elevii respectivi să nu piardă lecția. Ar fi super ca ei să se conecteze de la distanță. Un profesor care nu se simte bine mai bine stă acasă și transmite în online lecția decât să vină și să-și îmbolnăvească studenții. Acesta ar fi un avantaj de care ar trebui să ținem cont în viitor. Dezavantajele au fost, în primul rând, în zona de evaluare și de curaj al elevilor de a pune întrebări. Aici cred că au fost probleme în momentul în care au fost doar online. Cred că noi, adulții, nu am fost în stare să-i facem să interacționeze mai mult, să pună mai multe întrebări, să recunoască că nu au înțeles și că ar vrea mai multe clarificări. Zona aceasta este greu de rezolvat în online. În clasă, când pun o întrebare, îmi dau seama clar cine știe să răspundă și cine nu doar din mimica feței. Din punctul meu de vedere, întâlnirile fizice sunt foarte importante. Cred că la clasele primare și gimnaziale ele trebuie să fie obligatorii. La liceu, copiii sunt deja mai mari, ar putea să aibă niște ore online, să lucreze de la distanță. La facultate, anul I și II ar trebui să facă toate orele fizic, și noi așa le facem, iar în anul III, când încep să capete experință și sunt obișnuiți, poate, să lucreze să lucreze de la distanță din cauza temelor pe care le-au avut până în acel moment, pot intra și în online. Întotdeauna partea fizică este de preferat părții online, din punctul meu de vedere.


Reporter: Care credeți că este relevanța participării elevilor la competiții de acest gen în alegerea carierei?

Conf. Dr. Adrian Iftene: Ce spuneam și mai devreme, în final cam în orice domeniu vor merge vor trebui să lucreze în echipă. În cazul absolvenților Facultății de Informatică, lucrurile sunt destul de simple din cauză că peste 90% dintre absolvenții noștri ajung să lucreze în firme de IT sau în companii mari care au departamentde IT, unde se lucrează în echipă. E nevoie de colaborare, de comunicare, de împărțire a task-urilor între mai mulți membri, de asumare a unor roluri de lider, de coordonator, de recunoaștere a faptului că nu știu să rezolve o problemă și de a avea curajul să întrebe un coleg cum să meargă mai departe. Cred că acesta este marele avantaj și marele beneficiu al acestei olimpiade și, anume, pregătirea pentru această fază în care copiii vor deveni adulți și vor ajunge să lucreze în companii sau firme mari, unde vor lucra în echipă.


Reporter: Ce le transmiteți concurenților care participă la cele două competiții?

Conf. Dr. Adrian Iftene: În primul rând, știu că sunt mai multe faze de selectare a echipelor, faze online și fizic. Cei care ajung la ultima etapă sunt deja niște copii foarte buni, deja au fost selectați, au trecut prin niște etape, încercări, greutăți de învățare a comunicării și a colaborării în echipă. Vreau în primul rând să-i felicit că au ajuns la această etapă finală. Din punctul meu de vedere, toți sunt câștigători. Evident unii dintre ei sunt mai buni și vor merge la etapa internațională. Le urez mult succes, felicitări copiilor și profesorilor care i-au antrenat, părinților care-i sprijină, îi înțeleg și sunt alături de ei în tot ceea ce fac.


Reporter: În fiecare an absolvenții Colegiului Național de Informatică își îndreaptă pașii spre Universitatea „Al. I. Cuza”. Care este oferta Facultății de Informatică pentru elevii care termină acum clasa a XII-a/ Ce programe de licență oferă Facultatea de Informatică pentru absolvenții din acest an și care sunt oportunitățile pentru o carieră ulterioară?

Conf. Dr. Adrian Iftene: În primul rând, îi așteptăm cu drag. Pe noi ne-a durut faptul că nu am putut să dăm examen de admitere în anii trecuți. Acest lucru i-a dezavantajat pe cei de la colegiile de informatică. Ne bucurăm că am introdus admiterea care avantajează pe elevii care termină un colegiu cu specializarea informatică și care sunt implicați în acest domeniu și știu foarte bine ce presupune acest lucru. Ce se intâmplă la Facultatea de Informatică de la Iași? Lucruri interesante. Noi, în fiecare an, actualizăm cursurile, propunem materii captivante. Viitorii studenți găsesc Blockchain, Cloud, cursuri ale companiilor mari din Iași – Amazon, Continental, BitDefender, Centric –, cursuri de actualitate, cum este cel ținut de mine „Introducere în realități mixte”. Mai sunt și cursurile clasice de programare, baze de date, structuri de date, deci structura clasică a unei facultăți care este în domeniul informatic. Ce este interesant este faptul că de anul trecut avem un master în inteligența artificială. Se vorbește foarte mult de acest lucru, prezentarea mea la Sesiunea de comunicări științifice „Vasile Țifui” a fost legată de inteligența artificială. Absolvenții unui profil informatic pot descoperi ce înseamnă inteligența artificială și cum se pot construi aplicații din ce în ce mai performante în acest domeniu. Dar și aici este un proces de învățare, de experimentare ca în orice alt domeniu.

Reporter: Toate acestea sunt argumente solide care să-i determine pe absolvenții de liceu să devină studenți la Facultatea de Informatică din Iași și să exploreze domeniul inteligenței artificiale.

Scroll to Top