În perioada 16 aprilie – 4 mai 2018, am beneficiat de oportunitatea de a participa în calitate de profesor însoțitor al unui grup de nouă elevi ai Colegiului Național de Informatică într-o mobilitate din cadrul proiectului Responsive+, proiect finanțat de Comisia Europeană prin programul Erasmus+, activitățile acestuia desfășurându-se în orașul Valencia, Spania.
Cei nouă elevi din grupul pe care l-am însoțit (Apreotesei Ștefan, Babătă Maria, Berbece Răzvan, Bilboreanu Andrei, Botezatu Daniela, Hohotă Ramona, Irimia Roxana, Istrate Vlad, Zaharia Victor) provin din clasele a XI-a și au constituit seria a III-a dintr-un total de 27 de elevi beneficiari ai acestui proiect de mobilitate educațională, statut obținut în urma unei selecții riguroase, cu probe la informatică, limba engleză și un interviu final în limba engleză.
Proiectul Responsive+ a avut drept obiectiv principal dezvoltarea competențelor din domeniul webdesign-ului, o deschidere oferită elevilor spre partea aplicativă a informaticii, venind într-o completare firească a materiilor de specialitate ale profilului cu marca informatică-intensiv. Alte două beneficii, deloc de neglijat ale proiectului, au fost dezvoltarea competențelor de comunicare de specialitate în limbile engleză și spaniolă și dezvoltarea spiritului antreprenorial al elevilor, ei luând contact din interior cu mediul de afaceri din domeniul IT.
Pe parcursul celor trei săptămâni, elevii au desfășurat activități practice în cadrul unor companii din sectorul IT- telecomunicații din Valencia: Ovejabeja Creative Design, vBote, TotArt, Droid House, Eventos Samsara și MBB Electronics. Programul de lucru al elevilor s-a derulat între orele 8-14, timp în care au fost integrați în activitățile curente ale firmelor respective, mai întâi sub supravegherea unui tutore (în prima săptămână), iar ulterior, lucrând independent. Astfel, au putut să pună în aplicare lucrurile teoretice învățate la școală în crearea sau modificarea unor situri web, să-și exprime creativitatea în privința design-ului web, să testeze aplicații software, să vină cu idei de noi aplicații pentru telefonia mobilă, să achiziționeze noi cunoștințe de ultimă oră din domeniul informaticii.
Practica în aceste firme a însemnat pentru elevi și dobândirea de calități, valori și atitudini, pe lângă îmbunătățirea competențelor de specialitate, în primul rând, dezvoltarea abilităților de comunicare în mediul de lucru al firmei respective, deschidere către lucrul în echipă, calități antreprenoriale, planificarea eficientă a timpului, atitudine orientată către nevoile clienților etc. Totul într-o atmosferă de lucru modernă și destinsă, având în preajmă oameni deschiși, care i-au ajutat și stimulat să evolueze.
După-amiaza, de obicei între orele 16-18, echipa locală de implementare a proiectului a organizat cursuri de limbă spaniolă (de două ori pe săptămână) și a implicat elevii în activități culturale și recreative: turul orașului vechi, City game (joc de orientare prin oraș), turul Orașului științelor și artelor (partea nouă a orașului), tururi cu bicicleta, vizită la Muzeul Științelor, vizită la Oceanografic (cel mai marea acvariu din Europa), sesiune de cunoaștere a bucătăriei spaniole (dulciuri locale). Aproape de final, pe 1 Mai, organizatorii ne-au oferit o excursie în orașul Alicante, port la Marea Mediterană, iar în ziua de dinaintea plecării a avut loc festivitatea de decernare a certificatelor și diplomelor, precum și petrecerea de bun-rămas.
Pe plan personal, consider că participarea la acest proiect a fost deosebit de utilă, menținându-mă în contact cu evoluţia tehnologiei informaţiei și tendințele de implementare a acesteia în învăţământ, dându-mi posibilitatea de a exersa comunicarea zilnică în limbile engleză și spaniolă, oferindu-mi beneficii pe planul relaţiilor interumane și, nu în ultimul rând, satisfacții generate de cunoaşterea unui spaţiu geografic inedit.
Prof. Octav Preisler, CNI