În anul școlar 2023-2024 la Colegiul Național de Informatică din Piatra-Neamț a început implementarea Proiectul ERASMUS+ 2023-1-RO01-KA121-SCH-000129684 cu 4 obiective mari: metode inovative de predare-învățare, leadership, comunicare și sustenabilitate.

Pentru realizarea obiectivului 4, Sustenabilitate, noi am participat la cursul organizat de Fundația Euneos Oy, Mäntyviita 7h, 02110 Espoo, Finland, în Premia de Dalt, Spania, la școala Santa Anna Sustainability – Teaching Eco Skills, curs ce se adresează profesorilor din școli europene în care se derulează proiecte Erasmus+. Astfel între 21-27 mai 2024, formatorul cursului, Tuovi Ronkainen, a urmărit introducerea conceptului de științe ale viitorului unui grup variat de profesori din Finlanda, Danemarca, Germania, Estonia, Grecia, Olanda și România.

A fost o săptămână intensă, pe lângă parcurgerea programei cursului Sustainability – Teaching Eco Skills am  participat la workshop-uri, la prezentarea școlii Santa Anna șia sistemului de învățământ catalan și spaniol și  a proiectului Erasmus+ derulat în această școală primară. Am explorat campusului școlii, gradina școlii unde copiii cultivă și îngrijesc diverse plante și folosesc metode moderne pentru compostarea gunoiului biologic.  S-a organizat o drumeție pe muntele Balco de la Pedrera/ Turo de la Creu pentru identificarea plantelor locale pe cale de extincție.

Științele viitorului explorează provocările ecologice în general, evidențiind competențele necesare elevilor și profesorilor într-o economie circulară, în contextul încălzirii globale și a pierderii biodiversității.

Ca participante la această mobilitate de studiu noi am descoperit în echipă megatrend-urile legate de schimbările climatice și antreprenorial,  metode de minimalizare a stresului elevilor în contextul crizei ecologice, dar mai ales competențe ale viitorului importante pentru dezvoltarea unei abordări didactice cu tehnici relevate (dezbateri, role play, studii de caz, jocuri etc).  Am simulat și explorat scenarii alternative ale viitorului și metode de îmbunătățire pentru acestea, cu abordări didactice cross-curriculare, într-un context mai flexibil curricular.

Am lucrat pe concepte precum: adaptare la marile schimbări climatice, pierdere biodiversității,  amprenta apei, disponibilitatea apei la nivel planetar, alegeri și valori, noile meserii ale viitorului și dispariția în proximitate a unora dintre ele de pe piața muncii moderne, principiile și scopurile sustenabilității, domenii extrem de variate în care trebuie să devenim sustenabili. Am explorat Dollar street / https://www.youtube.com/watch?v=u4L130DkdOw. În acest workshop am descoperit ilustrări extrem de variate în lume a conceptelor de familie, casă, gospodărie etc cu notele aferente de impact asupra mediului.

Facem alegeri în fiecare zi, de multe ori fără a înțelege că, practicând consumarismul într-un mod iresponsabil, dar mai ales afectând mediul natural, lăsăm generațiilor viitoare un mediu toxic. Am calculat împreună  amprenta ecologică, amprenta apei.

Am explorat Megatrend-urile cu cardurile Sitra2023, sintetizând Topuri cu cele mai importante abilități în piața muncii moderne precum: gândirea analitică, gândirea creativă, reziliența, motivația și conștientizarea de sine, flexibilitatea, curiozitatea și învățarea pe tot parcursul vieții, alfabetizarea tehnologică, fiabilitatea și atenția la detalii, empatia și ascultarea activă.

Pregătirea elevilor pentru locurile de muncă ale viitorului este esențială. Am descoperit proiecte de cercetare de la Nesta, în care expertul în învățare Michael Osborne de la Oxford Martin Scool mută conversația despre noua piață a muncii dincolo de panica legată de automatizarea extremă. În aceste workshop-uri predictive am observat schimbările demografice în urma urbanizării continue, riscurile datorate inechității sociale și instabilității politice,  profesiile cu risc de dispariție, dar și cele cu risc scăzut.

Echipele omogene au ilustrat metode de liberă practică a sustenabilității în țările noastre de proveniență, apoi au dezbătut trecerea de la supraconsum la o economie circulară, cu intervenții în nutriție și agricultură, construcții, textile, pierderea biodiversității etc. Economia regenerativă va fi soluția, după cum precizează Eeva Hallstrom, Sitra, 2023.

Urmează lucrul la clasă cu elevii în școala noastră la orele de consiliere și orientare, la educație civică și antreprenorială, în lectoratele cu părinții, în activitățile extrașcolare și nu numai,  pentru a dezvolta competențele viitorului.

Vom folosi resurse descoperite la curs, precum meseriile viitorului :

https://100jobsofthefuture.com/quiz/results/?t=A&a=aow1&b=aow4&c=aow7  .

Abilitățile de gândire analitică și creativă ocupă primele locuri pentru ceea ce companiile așteaptă de la angajați în acest moment. Abilități precum reziliență, flexibilitate, agilitate, dorința de a rămâne motivat, conștient de sine și curios vor fi cele care vor conta cel mai mult în viitorul muncii.

Jacques Yves Cousteau spunea: ”Oamenii protejează ceea ce iubesc.” De aceea trebuie să învățăm atât elevii, cât și adulții să iubească lumea în care trăim. Astfel viitorul poate fi privit  în mod real cu optimism și bucurie.

Prof. Maria Antoanela Berea

Prof. Ana-Mirela Mititelu

Colegiul Național de Informatica Piatra-Neamț