Judeţul Neamţ a fost reprezentat anul acesta la faza naţională a concursului “Istorie si societate în dimensiune virtuală” de doi elevi ai CNI – Gliga Adrian (X B) şi Emilian Lungu-Ailenei (XII D).
Proiectul “Piatra Neamț – ieri și azi” (CLICK AICI PENTRU PROIECT), realizat de elevul Gliga Adrian (X B) și coordonat de prof.Cristina Iftime, are ca principal obiectiv refacerea imaginii zonei în care se află orașul Piatra – Neamț de la primele descoperiri arheologice (paleolitic, aproximativ 20000 î.Hr.) și până astăzi. Proiectul este structurat pe următoarele secțiuni: Istoric, Urbanism, Contribuția evreilor, Personalități și Descoperiri arheologice. Punctul central al proiectului este reprezentat de secțiunea Urbanismul zonei, care prezintă , cronologic, principalele clădiri – monumente istorice ale orașului.
În ansamblu, proiectul susține atributele pe care le-a primit orașul de-a lungul timpului: zonă de contact între Transilvania și Moldova, “Piatra are o strălucire modernă, în armonie cu destinaţia sa de staţie de aer. Văzut noaptea, la lumina globurilor şi arcurilor electrice, oraşul este copleşitor, dar impresia de curăţenie şi civilizaţie se menţine şi ziua” (Nicolae Iorga, 1903), “Din întreg ţinutul Moldovei, e oraşul cu împrejurimile cele mai pitoreşti. Prin valea lui, oraşul e ca o stea cu trei raze” (Simion Mehedinți, 1924) și până în contemporaneitate , când orașul este supranumit Perla Moldovei.
Proiectul își dovedește utilitatea în cadrul orelor de istorie locală, consiliere și orientare, contribuind la realizarea obiectivelor informative (cunoașterea, aprofundarea și însușirea cunoștințelor despre istoria locului în care s-au născut și / sau studiază elevii) și formative (elementele de istorie locală stimulează spiritul de observaţie, gândirea, imaginaţia, formarea aptitudinilor ştiinţifice ale elevilor. Ele contribuie la formarea însuşirilor morale pozitive, la dezvoltarea sentimentului patriotic). Deasemenea, utilizarea proiectului în cadrul orelor de istoria românilor (ciclul gimnazial și liceal), facilitează elevilor și profesorilor integrarea elementelor de istorie locală în temele de istorie națională și europeană.
Nu în ultimul rând, proiectul poate fi util turiștilor în vederea informării cu privire la obiectivele turistice ce pot fi vizitate în zonă, dar și autorităților locale, pentru stimularea interesului în vederea reabilitării urbanistice a orașului.
Proiectul „Filosofia presocratică a naturii” a fost creat de elevul Emilian Lungu-Ailenei (XII D) sub coordonarea doamnelor profesoare Daniela Neamțu și Gabriela Blaga, ca un capitol dintr-un manual digital pentru gimnaziu. Proiectul este structurat pe următoarele secțiuni: Acasă, Hartă, Dicționar, Aplicații, Teste, Forum, Anexe. În cadrul paginii Acasă sunt prezentate școlile filosofice din perioada presocratică – Școala ioniana, pitagorică, eleată și atomistă, fiind prezentat un scurt istoric al școlii și mai mulți filosofi care aparțin acestui curent de gândire. Pentru fiecare filosof sunt câteva informații despre viața acestuia și viziune fiecăruia asupra formări universului sau a diferitelor problematici existențiale. În următorul câmp din meniu, este un dicționar de termeni explicativi care încearcă să aducă sensul termenilor filosofici originari în universul lingvistic specific științelor contemporane. În câmpul aplicații s-a urmărit realizarea caracterului interactiv și pragmatic al softului, prin acestea am urmărit de asemenea, să sporesc gradul de atractivitate, utilizând ,,capcana” jocurilor și a instrumentelor media pentru a-i atrage pe cei mici în accesarea informațiilor filosofice din prima parte a softului. Filmulețul a fost făcut cu ajutorul unor elevi talentați și dornici de nou. Acesta a fost filmat la o oră interactivă denumită ,,Filosofia pentru copii” cu o clasa de a 7-a. În următorul câmp din bara de meniu sunt Testele. Pentru a fi un soft educațional trebuie să aibă o interacțiune directă cu utilizatorul,sa evalueze la fel ca la o ora obișnuita, competențele dobândite de elevi.
Adresa site-ului „Filosofia presocratică a naturii”
[youtube width=”520″ height=”360″ video_id=”f-cDQVmHJ-o”]