Adolescența… o perioadă importantă din viețile noastre în care se iau deciziile esențiale ce ne vor defini mai târziu. Majoritatea elevilor de gimnaziu se află într-o continuă căutare a sinelui, a unui loc în care să se poată dezvolta armonios, în care să poată deveni cea mai bună versiune a lor. Alegerea liceului în care o să studieze este una dificilă și din acest motiv apare întrebarea copiilor din clasa a VIII-a „La ce liceu să mă înscriu? Ce doresc cu adevărat să urmez mai târziu?”. Cunoscând aceste probleme prin care trec elevii, în fiecare an Colegiul Național de Informatică organizează evenimentul „Zilele Colegiului” în care se prezintă liceul, laboratoarele și sălile sale, iar în acest an s-a implicat și echipa de robotică CYB3RG0DS, evidențiind activitățile și rezultatele merituoase obținute pe parcursul timpului.
Clubul de robotică derulează proiecte educaționale prin care urmărește dezvoltarea abilităților tehnice, a spiritului de inițiativă și competitivitate în rândul tinerilor. Un grup de elevi sprijiniți de Fundația INFOMAT a Colegiului Național de Informatică s-a înscris într-o competiție total diferită față de cele cu care erau obișnuit până acum.
În urma îmbarcării în aventură, ideea de colaborare și comunicare s-a întrupat sub forma echipei CYB3RG0DS RO085 în anul 2017, sub îndrumarea doamnei profesor Florentina Ungureanu și a domnului inginer de sistem, Ovidiu Nechita. Echipa este formată din 20 elevi de diferite vârste care, colaborând pe parcursul construirii robotului, au format o familie.
De-a lungul evenimentului, au fost găzduiți cu multă bucurie elevi de la diferite școli prestigioase din orașul Piatra-Neamț precum Școala Gimnaziala Nr.2 , Școala Gimnazială Nr.5, Școala Gimnazială Nr. 4 și de la Colegiul Tehnologic ”Spiru Haret” pentru a descoperi universul de gândire și idei al echipei de robotică. Membrii pasionați de acest domeniu și doritori de a-i ghida în această aventură de cunoaștere au realizat un scurt rezumat al echipei, al departamentelor, al rolului fiecărui departament în echipă, dar și interdepența departamentelor, urmând să le prezinte competiția BRD FIRST Tech Challenge. Prin intermediul videoclipurilor realizate în sezonul anterior al competiției a fost transpusă atmosfera din cadrul acesteia în care fiecare moment a fost trăit la maximum alături nu numai de coechipieri, cât și cu ceilalți membri de la alte echipe.
Membrii echipei au relatat principiile competiției: dezvoltarea nu numai ca o echipă, ci și a unei adevărate comunități, liantul dintre echipe fiind esențial pentru a putea experimenta împreună acest nou orizont de gândire și idei, robotica. Într-un mod simplu, dar sublim, această concepție este numită Gracious Proffesionalism. Concursul nu se rezumă doar la construirea și programarea robotului, ci și la promovarea echipei prin organizarea diferitelor evenimente, căutarea unor sponsori pentru finanțare, dar și conceperea unui jurnal în care trebuie notat, atât despre mecanică și programare, cât și despre activitățile pe care le desfășurăm.
Au fost evidențiate la fiecare prezentare rezultatele echipei obținute până acum deoarece pasiunea îmbinată cu lucrul în echipă a dat roade. De la premiile obținute la etapa regională Winner certificate – Design award 1st place și Winner Certificate – Finalist Alliance Award-Captain, până la cele obținute la nivel mondial precum Premiul I la Conferința internațională de robotică SCIENTIA UNESCASUM, echipa a uimit juriul cu ideile sale ingenioase, creative și eficiente. S-a menționat faptul că au câștigat experiență prin activități de promovare a sponsorilor și a proiectului FTC: Săptămâna Roboticii la Rubik Hub, Conferința FTC de la Iași, Jocurile regionale demo FTC de la Iași, Prezentarea pentru elevii din CNI a proiectului FTC, Meeting cu studenții de la Facultatea de Automatizări și Calculatoare, Noaptea Cercetătorilor, CYBERDEMO, „Tinerii de azi antreprenorii de mâine” la Rubik Hub(premiul I).
De asemenea, echipa a amintit și de împărtășirea acestor minunate evenimente cu micii exploratori participanți ai Olimpiadei Internaționale de Astronomie, etapa a XXIV-a printr-un demo interactiv. În cadrul acestui demo, au participat echipe de elevi și profesori din Bangladesh, Bulgaria, China, Cehia, India, Italia, Kazakhstan, Korea de Sud, Lithuania, Malaysia, Moscow Land, Nepal, Romania, Rusia, Sri Lanka, Suedia, Tailanda, Ucraina, USA și Vietnam.
După ce au fost conturate activitățile și rezultatele, a fost prezentată tema competiției din sezonul 2019-2020, SKYSTONE, și sarcinile pe care le va efectua robotul, atât în perioada autonomă, cât și în cea de player-controlled. Elevii au fost captivați de modul de operare al robotului, fiindcă au fost evidențiate modul de funcționare al pieselor, dar și modul de gândire necesar construirii și programării robotului.
La finalul fiecărei activități, elevii prezentând mult interes în domeniul roboticii, au adresat întrebări în legătură cu o posibilă înscriere în echipă în anul următor, dar și despre modul de funcționare al robotului din punct de vedere mecanic și autonom. Au fost surprinși de faptul că această competiție se desfășoară doar în patru țări : SUA, China, România și Rusia , dar și de importanța premiilor pentru o viitoare carieră în acest domeniu.
În data de 19 decembrie, a avut loc activitatea numită Atelier digital în care membrii echipei și-au propus să le prezinte elevilor pasionați de informatică și robotică de la Școala Gimnazială Nr.2 și Colegiul Tehnologic ”Spiru Haret” echipa, competiția, dar și premiile pe care le-a obținut pe parcursul timpului care i-a ajutat și încurajat pe coechipieri să continue în acest domeniu. Pentru a fi mai atractivă prezentarea, a fost adusă în sala Phare imprimanta 3D, evidențiindu-se modul acesteia de utilizare și imprimându-se în fața spectatorilor modelul 3D denumit Treefrog, model ce se folosește pentru a testa abilitățile imprimantei 3D. Imediat după ce a fost prezentată imprimanta, elevii au fost invitați să se joace cu robotul, dar și să adreseze întrebări despre acest domeniu.
În altă ordine de idei, invitații au fost fascinați de experimentele realizate în laboratorul de fizică unde au determinat accelerația gravitațională cu ajutorul pendulului gravitațional la prima lucrare, iar la următoarea determinând densitatea firului dintr-un circuit prin două moduri. Înainte de a începe lucrările de laborator, le-au fost explicate considerațiile teoretice și modul de lucru pentru a înțelege scopul lucrărilor și ceea ce trebuie să determine. Pe tot parcursul experimentelor, elevii au comunicat și colaborat pentru a îndeplini sarcinile cerute. Aceștia au obținut rezultate apropiate de cele din realitate, existând niște erori motivate din cauza lipsei de deprindere, dar și din cauza aproximării rezultatelor cu mai puține zecimale.
Echipa de robotică consideră că aceste activități au fost benefice pentru invitați în alegerea ca opțiune principală a colegiului nostru pentru studiul liceal. De asemenea, îi așteaptă cu multă bucurie în echipă în anul următor!!
Cătălina Burlea, liderul echipei