Anul acesta, în cadrul evenimentului Noaptea Cercetatorilor Europeni DO RE MI.ro, o echipă de la Colegiul Național de Informatică, formată din elevii Mircea Anghel, Silviu Antoniu, Andrei Aparaschivei și Amalia Pușcașu din clasa a XI-a A, sub îndrumarea doamnei profesoare Diana Bejan, a participat cu un proiect legat de studiul propagării undelor în diferite medii.

Fiind pasionați de spațiul cosmic și studiind anul acesta undele mecanice ne-am întrebat: „Undele mecanice sunt aceleași pe orice planetă? Dar în laboratorul de fizică?”.

Experimentele au fost realizate ca o extindere a activităților proiectului Erasmus+: STIM: Schools Tune into Mars.

Am folosit doi dintre senzorii din pachetul de senzori și software-ul RISSC al-EduMed: senzorul piezoelectric și accelerometru. Cu ajutorul lor am efectuat măsurători referitoare la propagarea undelor în diferite medii, pe care considerăm că le putem corela cu activitatea seismică pe Pământ și pe planeta Marte.

De asemenea, am determinat viteza de propagare a undelor mecanice în diferite medii liniare, bidimensionale și tridimensionale. Ca materiale am ales granit, oțel, MDF, lemn. Pentru aceeași perturbație inițială aplicată am constatat că vitezele de propagare a undelor sunt diferite. Pentru mediul bidimensional, am ales membrana unei tobe construite de colegi, iar pentru mediul tridimensional o minge elastică pentru a simula un cutremur sau impactul unui meteorit cu o planetă.

Ca o extensie a pasiunii pentru fizică și pentru experimente, de mulți ani Colegiul Național de Informatică organizează concursuri Egglanding, prin care elevii de gimnaziu și liceu sunt provocați să construiască dispozitive de protejare la impact a unui ou crud a cărui fragilitate este asemănătoare echipajului unei misiuni spațiale. Anul acesta am vrut să vedem dacă aterizarea acestui ou poate genera unde asemănătoare celor seismice și am constat faptul că forma undei înregistrate de accelerometru seamănă cu cea a unui cutremur.

Proiectul a fost provocator, permițându-ne să testăm și să aplicăm practic ceea ce am învățat în capitolul „Undele Mecanice”, completându-ne cunoștințele despre unde seismice și învățând despre misiuni spațiale în desfășurare. A fost foarte mult de muncă, deoarece pandemia a reușit să ne scoată puțin din ritmul pe care îl aveam atunci când veneam zilnic la școală, însă, în cele din urmă, prin implicare și lucru în echipă, coordonați de doamna profesoară Diana Bejan  și ajutați și de doamna laborantă Mihaela Rotariu, am reușit să ducem la capăt acest proiect inedit.

Amalia Pușcașu, Mircea Anghel,

Silviu Antoniu, Andrei Aparaschivei

Clasa a XI-a A