Școala  modernă dezvoltă aptitudini și competențe deosebite, care pregătesc elevii și pentru integrarea în comunitatea europeană, în spiritul gândirii critice, al raportării ecologice  la natură și materiile prime. Astfel cultura școlară pregătește generații cu o amprentă ecologică pozitivă.

Un lucru esențial în dezvoltarea elevului este capacitatea de a se descurca cu resurse limitate. Pentru orientarea în pădure, la câmpie, în drumeții, cel mai important este să faci rost de apă potabilă, de aceea materialele  trebuie procurate din mediul înconjurător, eventual din resursele proprii din rucsac.

Activitatea noastră din data de 17 ianuarie 2024 a avut ca obiectiv educarea copiilor în scopuri ecologice și de orientare, utilizând resurse naturale de bază pentru a construi  filtre simple de apă. Workshop-ul  face parte din activitățile Obiectivului 4 – Sustenabilitate, al proiectului Erasmus + KA121 2023-2027.

Susținuți de doamna director dr. Daniela Neamţu și de domnul director adjunct Diaconu Vasile, domna laborant  Rotariu Mihaela,  elevii Ifrim Alexandra, Gavriloaia Darius, Apopei Ștefan și Stolnicean Mirabela  de la clasa XI E și doamna profesor Berea Maria-Antoanela,  au întâmpinat pe psihopedagog Cioflînc Lavinia, profesor itinerant și de sprijin Calin Veronica Florentina de  la Centrul pentru Educație Incluzivă Al. Roșca, veniți ca oaspeți cu 10 elevi, precum și profesor itinerant și de sprijin Dârloman Mara-Antonia, profesor Ailuțoaei Tudor de la Liceul Tehnologic Dimitrie Leonida, veniți cu 11 elevi. O parte din oaspeții noștri sunt elevi cu CES.

Eleva Ifrim Alexandra de la clasa 11E a coordonat acest workshop. Activitatea a urmărit  includerea de noțiuni de bază legate de sustenabilitate în cultura educațională a școlilor partenere.

Elevii noștri au organizat 3 echipe. Fiecare echipă a dispus de materiale puse la dispoziție din partea organizatorilor: câte o sticlă de plastic atent segmentată și securizată pentru a evita orice fel de accidentare, vată, nisip, pietre și pietriș, cărbune și mănuși. Evenimentul a început cu filtrarea apei. Copiilor li s-a prezentat un filtru drept model  (fig. 1) pentru a ști rezultatul final și a vedea pașii de lucru, fiecare coordonator de echipă i-a ajutat în realizarea dispozitivului, în parcurgerea etapelor. Pe parcursul proiectului, elevii au interacționat între ei discutând despre aspectele practice ale vieții, răspunzând curiozităților oaspeților referitoare la stilul de viață sustenabil. La încheierea proiectului am susținut o sesiune de întrebări, făcând schimb de impresii; oaspeții și-au împărtășit părerile lor despre importanța cunoașterii acestui sistem de filtrare pentru situații delicate in drumeție și despre modurile prin care ne putem schimba viața în mod sustenabil.

După finalizarea filtrării, am continuat cu experimentele chimice prezentate de laborant Mihaela Rotaru. Elevii au rămas impresionați de varietatea modalităților de a recicla, de reacția și emisia de lumină a magneziului ars,  de vulcanul din bicromat de amoniu, care a fost spectaculos.