Mai bine de o lună (final de modul 1 și început de modul 2), elevii de la Colegiul Național de Informatică s-au dinamizat în număr considerabil, în vederea realizării activităților premergătoare selectării pentru prima mobilitate din cadrul proiectului Erasmus + ce a avut loc între 27.11.2023- 01.12.2023, la Timrå, Suedia. Deși ținta tangibilă era să se afle printre cei nouă elevi care și-au făcut bagajele, cu siguranță că abilitățile, deprinderile și priceperile pe care le-au accesat pentru a materializa viziunea lor s-au îmbunătățit. De aceea, toți participanții s-au bucurat de o experiență ce a consolidat evoluția lor academică și nu numai.

Totuși, elevii selectați în urma criteriilor foarte clare și a interviului de pe 6 noiembrie 2023, care le-a testat nivelul de cunoaștere a limbii engleze, au fost: Adelina Creangă, din clasa a IX-a B; Sebastian-Constantin Ionașcu-Strungariu, a IX-a C; Gabriela-Daniela Adăscăliței-Grasu, a X-a A; Ingrid Budiș și Eduard-Ștefan Vornicu, ambii din clasa a X-a B; Gabriela Ifrim, a X-a E; Ana Luca, a X-a F; Daniel Isache și Iustin-Daniel Foltea,  ambii din clasa a XI-a B. Aceștia ne-au împărtășit gândurile, răspunzându-ne la câteva întrebări.

Reporter: Pentru ce obiectiv al Programului Erasmus+ ai aplicat? Ce te-a motivat să-l alegi?

Adelina: Eu am aplicat pentru obiectivul O3 din cadrul proiectului Erasmus+, care con-stă în dezvoltarea leader-shipului și a muncii în echipă. Consider că acestea sunt două dintre calitățile pe care fiecare om ar trebui să le aibă, mai ales în domeniul școlar. Mereu am avut tendința de a-mi asuma rolul de lider și de a avea situația sub control, iar din acest motiv consider că acesta mi s-a potrivit cel mai bine.

Sebastian: Am ales obiectivul O4. Motivația mea a fost dorința de experiențe noi și de a profita de toate oportunitățile oferite de colegiul nostru pentru a-mi extinde modurile de învățare, inclusiv în afara spațiului clasei.

Gabriela: În cadrul proiectului Erasmus+, am optat pentru obiectivul O3. Practicând sporturi de echipă încă din copilărie, am reușit să îmi dezvolt destul de bine aptitudini ce țin de comunicare și lucru în echipă, ceea care m-a făcut să aleg acest obiectiv. Consider că mi se potrivește, deoarece am fost mereu o persoană extrovertită, comunicativă și foarte creativă, aptitudini pe care eu le consider foarte importante.

Ingrid:  Am aplicat pentru obiectivul O1 al proiectului, deoarece mi s-a părut cel mai dificil de realizat și cel mai complex. Îmi plac foarte mult provocările și am o afinitate față de copii. O carieră în învățământ a fost dintotdeauna și încă este o opțiune pentru viitorul meu. Îmi doresc să le rămân în suflet unor oameni în formare, așa cum, sigur, îmi vor rămâne și mie în suflet mulți dintre profesorii mei.

Ștefan: M-am înscris la obiectivul O1, deoarece mi s-a părut că este cel mai interesant dintre toate și m-am simțit pregătit să încerc să gândesc și să pun în aplicare o nouă metodă de predare, una care mi-ar plăcea și mie, dar și altora, cred.

Gabriela: Am optat pentru obiectivul O2, comunicare digitală și limbi moderne, deoarece atinge punctele pe care doresc să le îmbunătățesc la mine.

Ana: Am optat pentru obiectivul O3. Alegerea acestui obiectiv a fost motivată de aspirația mea de a dezvolta abilitățile necesare pentru a fi un lider eficient și pentru a colabora în mod constructiv într-un mediu de lucru în echipă. Prin aplicarea pentru acesta, mi-am propus să îmi îmbunătățesc capacitățile de comunicare, să învăț să colaborez într-o echipă și să-mi stimulez creativitatea în rezolvarea problemelor. Dorința mea s-a bazat pe convingerea că astfel de experiențe pot oferi oportunități unice de învățare și dezvoltare personală.

Daniel: Am aplicat pentru obiectivul O2. Fiind la Colegiul Național de Informatică și axându-mă pe materiile reale, am decis să încerc să-mi dezvolt și abilitățile de comunicare și digitale prin inter-mediul activităților din acest proiect.

Iustin: Eu m-am înscris la obiectivul O4. Motivul pentru care am ales sustenabilitatea este datorită importanței sale. De mulți ani încoace, oamenii și-au neglijat responsabilitățile față de mediu și se pare că la multe persoane acest aspect nu s-a schimbat și nici nu se va schimba. Dar se spune că procentul celor cărora  le pasă de mediu a crescut. Un mare indiciu sunt chiar multe companii. Să luăm drept exemplu Apple. Ei au un target de a fi carbon neutral până în 2030. În penultimul lor eveniment de pe data de pe 12 septembrie, ei și-au anunțat primul produs care respectă acest lucru. Toată energia electrică pe care ei și furnizorii lor (condiție impusă de Tim Cook în primii săi ani la cârma Apple, adică în 2013) o folosesc este 100% verde. Samsung și alții au urmat exemplul. Dacă marile companii fac asta, din ce în ce mai mult le vor urma și alții. Sau, spre exemplu, Tesla, brandul meu preferat de mașini,  a fost de la început sustenabil: renewable energy.

Reporter: La ce activitate ai participat? Care a fost viziunea ta?

Adelina: Activitatea din cadrul obiectivului meu a constat în crearea unei mascote care să reprezinte colegiul nostru. Eu m-am decis să creez un calculator personificat, cu trăsături și calități care să vorbească despre noi.

Sebastian: Eu am fost atras de obiectivul O4, deoarece am vrut să fac o schimbare notabilă în bine pentru mediu, prin a găsi moduri inovative de a salva energie și a le implementa în școala noastră.

Gabriela: Activitatea propusă pentru obiectivul O3 a fost să creăm o mascotă care să re-prezinte liceul în mobilitățile care vor urma. Ideea mea inițială a avut ca element prin-cipal un profesor căruia i-am adăugat elemente de „digitalizare”, un ideal tangibil.

Ingrid: Am susținut o activitate de predare la clasa a VI-a și am parcurs cu ei o oră de fizică. Eu m-am gândit la un mod de învățare prin experimente și prin joculețe, cu un suport de lecție în format PPT.

Ștefan: Am ținut o oră de informatică la clasa a IX-a, pentru că m-am gândit că informatica ocupă un loc foarte important în vremurile acestea și mulți dintre elevii școlilor din  România nu știu la ce le folosește, într-adevăr, această materie.

Gabriela: Activitatea obiectivului ales de mine a constat în realizarea unui jurnal cu întrebări referitoare la proiectul Erasmus+. Eu mi l-am imaginat asemănător celor întâlnite în filmele western și de aventuri, lăsat moștenire din generație în generație și purtând patina timpului. Fiecare pagină este asemeni unei hărți, simbolizând faptul că fiecare experiență este o nouă provocare spre cunoaștere, într-un cuvânt: o aventură.

Ana: În cadrul proiectului Erasmus+, am participat la o activitate deosebit de captivantă și creativă, constând în realizarea unei mascote care să reprezinte în mod particular liceul nostru în toate aspectele proiectului. Acest proiect nu a fost doar o simplă sarcină, ci o oportunitate de a da viață și personalitate valorilor și trăsăturilor distinctive ale instituției noastre de învățământ.

Încă de la început, mi-am propus să surprind, nu doar frumusețea fizică a liceului, ci și spiritul său vibrant, inclusiv energia și diversitatea elevilor și a cadrelor didactice. Astfel, am dorit ca mascota să fie un simbol viu al comunității noastre școlare, reflectând unita-tea și coeziunea pe care o experimentăm zi de zi.

Mascota trebuia să devină un ambasador vizual ce transmite mesaje clare despre angajamentul nostru față de progres, tehnologie, responsabilitate ecologică și dezvoltarea personală și colectivă. Am urmărit să ating o armonie perfectă între aceste ele-mente, astfel încât ea să nu fie doar o reprezentare abstractă, ci să ofere o poveste vizuală Iustin:  Am participat la proiectul ce avea în vedere reducerea consumului de electricitate în școli. Am putea să-l numim Factura ideală. Viziunea oricui din acest proiect ar fi necesitatea unei școli perfecte, independente financiar din punctul de vedere al electricității și mai apropiată ca niciodată de un loc relaxant. Un acoperiș verde, așa cum mi-am împărtășit viziunea și în schița proiectului, gestionare dinamică a surselor de iluminat și o temperatură care se reglează imponderabil, indiferent de anotimp.

Reporter: Poți să descrii proiectul/ideea cu care ai con-curat pentru selecția în mobilitate?

Adelina: Mascota creată de mine reprezintă un supererou ce semnifică puterea noastră, a elevilor și a profesorilor din colegiu. Numele său inițial a fost Mighty Pal, nume ce are două semnificații. El înseamnă „prietenul puternic”, însă pro-nunția cuvântului Mighty ne poate duce cu gândul și la My IT, în final, numele ales fiind My IT Pal.

Sebastian: Ideea mea pentru a salva energie într-un mod convenabil și ușor de implementat s-a bazat pe reducerea folosirii de curent de către calculatoare în momentul când acestea nu sunt folosite. Programul din proiect punea calculatoarele în modul sleep, în orele în care nu erau folosite, respectiv, în pauze, în funcție de un orar.

Gabriela: Mascota realizată de mine a fost un ursuleț de pluș, care reprezenta profesorul, îmbrăcat în cămașă și pantaloni de stofă. La acest ursuleț, am atașat câteva manuale și un laptop din carton, element al digitalizării pe care o dorim în învățământ.

Ingrid: Proiectul cu care am concurat pentru selecție a fost lecția cu copiii de la a VI-a B, o lecție în laboratorul de fizică, în care le-am predat lungimea, aria și volumul. Am cooperat foarte frumos, iar spre sfârșitul orei de curs, am făcut chiar și câteva experimente cu măsurarea volumului cu ajutorul lichidelor. Elevii au fost foarte încântați și, astfel,  unii dintre ei chiar ne-au mulțumit, mie și colegei mele.

Ștefan: Ideea mea a fost aceea de a învăța elevii prin practică. Am folosit o plăcuță Arduino și un bec LED RGB pentru a le arăta ceea ce ei văd în fiecare zi în fața ochilor, ecranul care este format din pixeli, iar aceștia, prin modificarea valorilor culorilor, vor afișa, în final, alături de mulți alții, o imagine.

Gabriela: Ideea din spatele jurnalului meu este de a permite revenirea asupra întrebărilor pentru a putea răspunde în viitorul apropiat, motiv pentru care am lăsat spații dedicate acestora. Din punct de vedere tehnic și estetic, am ales să lucrez cu cafea, pentru a da foilor un aspect retro. Totodată, prin utilizarea unor straturi multiple, cu forme neregulate, am putut crea insulele, ulterior, hărțile finale.

Ana: Proiectul cu care am concurat pentru selecția în mobilitate în cadrul Programului Erasmus+ a fost o creație inovatoare ce a combinat ideea de sustenabilitate cu domeniul informaticii. Am ales să dezvolt un roboțel cu o semnificație profundă, inspirat de celebrul personaj WALL-E, cunoscut pentru misiunea sa de a curăța deșeurile care acoperă Pământul într-un viitor catastrofic.

Conceptul fundamental al proiectului meu a fost de a aduce în prim-plan problema sustenabilității și a impactului asupra mediului, punând în valoare rolul pe care tehnologia și informatica îl pot juca în soluționarea acestor provocări. WALL-E, simbol al ecologiei și al eforturilor de curățare, a fost ales cu grijă pentru a ilustra mesajul puternic al proiectului.

Roboțelul dezvoltat de mine ține într-o mână sigla proiectului Erasmus+, simbolizând astfel căutarea luminii și a soluțiilor în contextul unei lumi înconjurate de probleme ecologice. Prin intermediul acestei creații, am avut intenția de a transmite un mesaj puternic despre responsabilitatea noastră colectivă față de mediul înconjurător și despre potențialul pe care îl avem de a utiliza tehnologia în favoarea durabilității.

Daniel:  La obiectivul O2 am avut de realizat o schiță și câteva pagini demonstrative pentru un jurnal al proiectului. Paginile seamănă între ele, dar subiectul despre care trebuie scris este diferit.

Iustin: Nu am participat la acest proiect cu o singură idee. Cu toate acestea, consider că nu există una singură care să funcționeze în mod izolat. Trebuie combinate mai multe idei, ordonate după eficiența lor. Înlocuirea calculatoarelor din laboratoarele de informatică cu niște mini PC-uri, cu un consum chiar și de 70% mai bun, aplicarea foliilor de izolare/reglare a temperaturii interioare, în dependență de condițiile climatice de afară, înlocuirea tuturor neoanelor din școală, cu unele cu leduri, pentru a fi ușor de schimbat și pentru a nu fi nevoie de modificarea întregului suport al corpurilor de iluminat. And last but not least, preferata mea, scara generatoare de electricitate. Având în vedere că scările din școală sunt folosite la fel de des ca ușile, ar fi inteligent să preluăm energia cinetică produsă de toți cei ce le urcă și le coboară și să o transformăm în energie electrică. Gândiți-vă că, într-o școală cu 1000 de elevi, fiecare elev urcă și coboară scara minim o dată pe zi. Această cifră poate să ajungă până la 3/4 urcări-coborâri/zi. Așadar, dacă luăm în calcul o medie de două urcări-coborâri pe zi! 1000 elevi x  2 = 2000 urcări și coborâri. Ar fi ca un set întreg de panouri solare.

Reporter: Cum te-ai gândit să diseminezi achizițiile din această experiență?

Iustin: Voi organiza întâlniri cu toți colegii de clasă sau din liceu pentru a împărtăși din ceea ce am învățat eu în Suedia, pentru proiectarea unei școli ideale în viitor.

Răspunsul acesta, din urmă, este și dezideratul proiectului Erasmus+. Școala în care învățăm să ofere oportunități, astfel încât sensul educației propus de iluminiști să se concretizeze și astăzi. Așteptăm, cu nerăbdare împărtăși-rea achizițiilor cu noi, toți.

Interviul integral poate fi citit aici: https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=pfbid03WXHifGrdQ863EchDjJLNFEvTDqsodq6G6HiZs7otgKxCXEAeWbix3i86vj2z8Qyl&id=61553805853741

Echipa Erasmus+