Se poate spune că toată lumea a fost mereu fascinată de poveștile din călătoriile prietenilor. În povestea de astăzi este vorba de prima mobilitate din cadrul proiectului Erasmus+, în Suedia, axată pe explorarea și îmbogățirea culturală.

Prima oprire a periplului nostru a fost în capitala Suediei, Stockholm. Într-o cursă continuă contra cronometru și o încercare de a reuși să vizităm tot ce ne planificasem, poate chiar mai multe locuri, drumul nostru s-a oprit în primul rând în fața Muzeului ABBA. Vorbim despre primul muzeu dedicat faimoasei trupe de muzică disco, care a fost conceput ca un centru interactiv menit să-i distreze pe admiratorii formației. Datorită conținutului muzeului, am avut posibilitatea de a retrăi perioada „nebună” a anilor ’70. Legendarele salopete cu paiete şi pantaloni evazați au ocupat un loc central în colecția muzeului. Am avut, de asemenea, șansa de a admira numeroasele discuri de aur câştigate de ABBA şi de a înţelege mai bine mediul în care cei patru artişti suedezi au evoluat, graţie unei secţiuni dedicate studioului de înregistrări folosit de acest grup. Unii vizitatori și-au etalat talentul, urcând pe scena care amintește de Polar Studios, unde grupul a înregistrat mai multe albume și a intonat una dintre piesele care i-a adus succesul, Mamma Mia sau Dancing Queen.

Odată ce ne-am făcut plinul de voie bună, pașii noștri s-au îndreptat spre Gamla Stan, Centrul Vechi din Stockholm. Știați că Gamla Stan se numără printre cele mai bine conservate centre medievale ale Europei? Acesta e un muzeu seducător în aer liber unde se află și cele mai importante atracții turistice ale orașului: Palatul Regal, Storkyrkan (Marea Biserică), Muzeul Nobel, dar și numeroase restaurante și cafenele. Pe deasupra, spre norocul nostru, am reușit să prindem și schimbarea de gardă din incinta Palatului Regal care, nu doar că ne-a atins așteptările, dar le-a și depășit, lăsându-ne plăcut surprinși. Plimbându-ne pe străduțele înguste și pietruite, înconjurate de-o parte și de alta de clădiri istorice viu colorate ce dau Orașului Vechi un caracter unic, am găsit un frumos Târg de Crăciun. Nu ne-a fost greu să ne amestecăm în mulțime și să ne pierdem prin varietatea aromelor de prăjituri, dulciuri și ciocolată caldă. Am admirat fiecare chioșc și creație a localnicilor.

Când credeam că lucrurile nu pot deveni mai bune de atât, a apărut și momentul plecării. Ne-am îmbarcat cu toții în tren spre cel mai mic oraș din Europa, Timrå. Situat în Suedia, acest orășel se mândrește cu frumusețea sa naturală și cu un farmec autentic. Cunoscut pentru sportivii săi, Timrå găzduieșe echipa de hockey pe gheață, Timrå IK, ce a reușit să câștige multe campionate importante. Pe data de 28 noiembrie, am fost invitați la un meci de hockey, unde am urmărit partida cu același entuziasm ca localnicii. Victoria echipei locale ne-a oferit o stare de bine pentru tot restul serii, completând astfel experiența noastră în Timrå.

Printre multitudinea activităților pregătite, și-a găsit loc și vizita în Sundsvall, cel mai mare oraș din regiune. Îngreunat de trecutul său plin de evenimente, acesta a fost distrus de patru ori de incendii. După un incendiu deosebit de devastator din 1888, cel mai grav din istoria Suediei, orașul a fost complet reconstruit din piatră, supranumit Stenstaden (oraș de piatră). Într-o vizită la  Kulturmagasinet, am învățat despre un pictor ce și-a lăsat profund amprenta asupra Suediei și anume Bengt Lindström. Unul dintre cei mai cunoscuți artiști contemporani ai Suediei, a avut un stil unic, caracterizat de culori aprinse și, adesea, fețe contorsionate. De asemenea, a creat o sculptură în formă de Y, care acum reprezintă loc de întâlnire al localnicilor și una din emblemele orașului.

În această mică excursie, am fost inițiați în secretele artei, ale vieții sale și prin intermediul acestui artist am înțeles câte emoții și povești ascunde un tablou. Aventurându-ne printre locuri frumoase și orașe istorice, am făcut o oprire în Härnösand, un topos plin de curiozități pentru pasionații de cultură. Nu am putut rezista dorințelor, așa că am vizitat și centrul științific Technichus, un obiectiv turistic de mare interes. Expozițiile prezentate, deși pline de provocări, ne-au stârnit interesul pentru cunoaștere. Vizita la Technicus a însemnat o înțelegere mai profundă a modului în care tehnologia și știința fac parte din cultura noastră și cum ne afectează viața pe Pământ. Astfel, ne-am aventurat printre diferite invenții dedicate unor ramuri ale biologiei (corpul uman și funcționarea sa) și ale câtorva capitole din fizică, dar și astronomie.

Datorită faptului că științele și arta s-au îmbinat armonios, am decis să trecem la arta gastronomică. În laboratorul de gătit al liceului, am reușit să învățăm, dar și să punem în practică, câteva rețete tradiționale suedeze. Bucătăria suedeză este cunoscută pentru chifteluțe, turta dulce, deserturi cu scorțișoară și multe alte feluri de mâncare. Am avut șansa de a găti rulouri cu scorțișoară (Kanelbullar), turtă dulce (Pepparkakor) și, într-un final, bile de ciocolată (Chokladbollar). După o oră de muncă în bucătărie, și rezultatele au fost pe măsură, iar mica petrecere unde am degustat preparatele realizate a fost metoda perfectă de a încheia săptămâna.

După ce am încercat să învățăm toate tradițiile suedeze, am găsit una preferată, Fika. Datorită istoriei cafelei în Suedia și statisticilor care susțin că o persoană bea aproximativ 150 litri de cafea pe an, a fost introdusă această pauză acordată în timpul zilei pentru a savura o ceașcă de cafea alături de ceva dulce. Termenul este o inversare a cuvântului kaffe, care a mai suferit câteva schimbări de-a lungul timpului. De asemenea, se mai consideră a fi un moment pentru a încetini, pentru a ieși din ritmul alert al fiecărei zile și a ne bucura de lucrurile bune din viața noastră.

În concluzie, această experiență în Suedia nu doar că ne-a îmbogățit cultural, dar ne-a și conectat la povești, tradiții și momente memorabile care vor rămâne în inimile noastre. Prin această călătorie, am înțeles că fiecare loc ascunde o poveste unică, iar întâlnirea cu oamenii  și culturile lor poate transforma o călătorie obișnuită într-o aventură extraordinară.