Cei nouă elevi ai Colegiului Național de Informatică, Gabriela-Daniela Adăscăliței-Grasu, Ingrid Budiș, Adelina Creangă, Iustin-Daniel Foltea, Gabriela Ifrim, Daniel Isache, Sebastian-Constantin Ionașcu-Strungariu, Ana Luca și Eduard-Ștefan Vornicu, care, însoțiți de doamnele profesor Diana Bejan și Carmen Florescu, care au fost în Timrå, Suedia, în cadrul  proiectului Erasmus+, în perioada 27 noiembrie – 1 decembrie, ne împărtășesc impresiile din cele cinci zile.

Pe parcursul celor cinci zile, am participat la ore și activități alături de colegii noștri suedezi și am vizitat mai multe locuri din vecinătatea orașului în care am locuit. Pentru a atinge mai multe obiective și pentru a reuși să valorificăm cât mai mult potențialul noii experiențe, ne-am împărțit zilnic în două echipe, cea albastră și cea portocalie, fiecare dintre acestea participând la diferite ore de curs, alături de elevii de la Arenaskolan.

În prima zi, am cunoscut colegii care ne-au fost gazde pentru o săptămână. La începutul programului, am făcut cunoștință cu diferitele aspecte definitorii ale țării și ale orașului atât de fascinante pentru noi. Spre exemplu: Timrå este considerat unul dintre cele mai mici orașe din Europa și are cea mai mare fabrică de hârtie din țară datorită suprafeței generoase de teren împădurit din zonă. Am aflat că actorul care l-a jucat pe Pennywise din filmele IT este de origine suedeză, alături de fratele și tatăl său, alți doi actori faimoși și că trupa ABBA este, de asemenea, de origine suedeză. Colegii suedezi s-au prezentat și ei, inclusiv doamnele profesor, Åsa (se pronunță Osa) și Linn, care ne-au propus un joc de spargere a gheții. Recunoaștem că reacția inițială a fost una sceptică, dar activitatea a fost un prilej bun să ne cunoaștem într-un timp scurt. După aceea, ne-au prezentat sălile de curs, laboratoarele și atelierele diverse, de exemplu, cel de gătit în care atmosfera era asemănătoare cu cea de la Chefi la cuțite. Fiecare elev avea un vestiar propriu pe hol pe care îl putea decora în stilul său unic, iar culoarele erau prevăzute cu spații special amenajate pentru ca elevii să poată socializa în pauze.

Impresionați de cele deja văzute, multitudinea sporturilor practicate de elevi nu a făcut decât să ne sporească și mai mult interesul față de orele și activitățile la care urma să participăm. Aceștia au posibilitatea de a alege să practice hochei, patinaj, volei, fotbal, handbal, tenis, box, wrestling, karate, echitație, golf, înot și altele, infrastructura oferindu-le spații speciale pentru multe dintre acestea, și, în plus, o sală de fitness.

După încheierea turului, a fost rândul nostru să ne prezentăm țara, orașul, colegiul și proiectul. Bineînțeles că am pus în lumină toate atuurile, de la tradiții și obiceiuri până la date concrete geografice și administrative. Elevii au prezentat un interes sporit față de informațiile prezentate de noi și s-au bucurat de micile suveniruri și dulciuri românești primite. Apoi, foamea și setea de cunoaștere ne-au condus la cantina școlii, unde am avut șansa să degustăm preparate specifice și să socializăm. Un lucru care ne-a uimit a fost faptul că elevii și profesorii stăteau la masă împreună.

După prânz, am avut loc un workshop, în cadrul căruia am participat la diferite concursuri cu întrebări, cu scopul de a afla mai multe informații despre Suedia.

Ulterior, s-a organizat un joc asemănător cu ȚOMANAP-ul nostru. Am fost învățați și câteva cuvinte cheie pentru situații cotidiene precum: Fika = a avea o pauză de cafea; Lagom = nici prea mult, nici prea puțin; Panta = reciclare; Orka = a avea energie; Smörgåsbord = bufet.

Încă un loc care ne-a atras atenția a fost lounge-ul – sala de relaxare unde elevii se pot odihni și pot juca șah, jocuri de societate și chiar jocuri video pe un PlayStation, cum ar fi FIFA, NBA și altele. Acolo am jucat un joc bingo de cunoaștere, unde trebuia să completăm fișa cu numele copiilor care au făcut anumite lucruri, precum: mers la pescuit, înotat în ocean, alergat șase km, citit o carte într-o limbă străină etc. Mai târziu ne-am putut bucura și noi de toate facilitățile sălii.

A doua zi, am asistat pentru prima dată la orele propriu-zise din școală. Ne-am trezit cu un ceas mai devreme ca ziua precedentă pentru a putea servi micul dejun la cantina școlii. După ce am mâncat, cei din echipa albastră am participat la prima oră din zi: Crafts and design. A fost cea mai relaxantă oră din programul zilei, în urma căreia ieșeai cu un obiect confecționat manual, din textil sau lemn. O experiență cu adevărat minunată ce ne-a binedispus. Un lucru care ne-a stârnit interesul din perspectiva obiectivului O4 a fost prezența prizelor cu timer și a întrerupătoarelor cu senzor pentru controlul consumului excesiv de energie electrică și din motive de siguranță.

Următoarea oră a fost educația fizică, unde am patinat. Ne-am echipat cu patine și căști de protecție. Pentru unii dintre noi a fost foarte distractiv, pentru alții nu la fel de mult, din cauza numărul de căzături. Deși nivelul de experiență în ceea ce privește patinajul diferea de la un copil la altul, ne-a plăcut tuturor nespus de mult să ne reîntoarcem sau să învățăm de la zero echilibrul și mersul pe patine.

A treia oră a echipei albastre a fost de științe sociale, o combinație între religie, istorie, geografie și educație civică. Ne-a făcut plăcere să observăm cum decurge o oră în care, la noi, am umple multiple pagini de caiet. Copiii nu scriau nimic din ce vorbea doamna profesor Yvonne, dar erau atenți și notau în laptopuri ceea ce considerau că era esențial de reținut. Aceasta le-a prezentat cultura musulmanilor.

În ceea ce privește echipa portocalie, a participat întâi la ora de sport și a jucat un sport specific suedez, numit Floorball. Chiar dacă erau începători, membrii echipei au reușit să facă față elevilor cunoscători. Următoarea oră a fost istoria, cu doamna profesor Linn, unde au vorbit despre Primul Război Mondial. În cadrul discuției au avut un concurs, pe echipe, în care trebuia să pună anumite evenimente în ordine cronologică, iar la final au văzut o parte din filmul Nimic nou pe frontul de vest. După ora de istorie, au fost să ia masa, iar mai apoi au participat la ora de engleză cu doamna profesor Åsa, unde au făcut schimb de păreri despre sistemul de învățământ din cele două țări. Ultima oră din program a fost matematica, cu domnul Claes, unde au rezolvat câteva exerciții. La finalul programului, ne-am adunat cu toții într-o sală de clasă pentru a discuta programul pentru următoarele zile.

Câteva ore mai târziu, ne-am reîntâlnit în fața terenului de hochei pentru a vedea meciul Timrå versus Rögle. Energia publicului a fost electrizantă, iar meciul ne-a cuprins și am pierdut noțiunea timpului. Fiecare jucător a fost prezentat pe un panou acompaniat de muzică. Ne-am bucurat alături de localnici și am aflat că mulți membri ai echipei sunt foști elevi ai școlii.

În a treia zi, după micul dejun, noi, echipa albastră, am mers la ora de sport unde am avut de realizat o coregrafie pe o melodie aleasă de profesor, iar ceilalți elevi au avut oportunitatea de a-i juriza, iar, mai apoi, am jucat handbal, terminând ora cu niște exerciții de forță. După aceasta, am avut de ales dintre a participa la ora de muzică unde am cântat la diverse instrumente, în timp ce elevii suedezi lucrau în Garage band sau de a merge la ora de tehnică, unde am avut de construit o mașină din diverse materiale. La ora de muzică s-a putut observa o metodă inovativă de predare, deoarece domnul profesor i-a lăsat pe elevi să experimenteze, să exploreze singuri arta muzicii și să își creeze propria piesă.  În același timp, membrii echipei portocalii au participat la ora de arte plastice unde au realizat desene inedite. Mai apoi, au participat la ora de religie și au urmărit o dezbatere dintre doamna profesor și elevi pe tema creștinismului, iudaismului și islamismului.

Conform programului, la finalul orelor, am luat masa de prânz. După aceea, am luat autobuzul spre Sundsvall împreună cu Linn, Åsa și elevii. Aceștia ne-au prezentat orașul, iar apoi am fost la Kulturmagasinet, unde ghidul ne-a povestit despre istoria citadelei. Ea ne-a prezentat câteva dintre picturile unuia dintre cei mai faimoși pictori contemporani suedezi. Ne-a vorbit despre ele și ne-a lăsat să ne spunem punctul de vedere asupra a ceea ce vedem. La sfârșit, am fost într-un atelier unde am fost împărțiți în șase grupe de câte patru. Prima oară, am făcut o schiță pe foaie cu un cărbune a ceea ce ne-a rămas în minte despre arta lui Bengt Lidstrom.  Mai apoi, ghidul ne-a pus o foaie mare pe masă, după care a turnat pe ea patru culori: roșu, galben, albastru și verde (deoarece erau culorile predominante din picturile lui Bengt), iar noi am făcut câte o „operă de artă”, astfel atingând scopurile obiectivului O3.

În a patra zi a mobilității, după micul dejun,  noi, cei din echipa albastră, am avut ocazia să jucăm un meci de Floorball timp de o oră. Echipa portocalie a participat la o oră de Home economics care a constat în prepararea unor prăjituri de Crăciun, cum ar fi turta dulce sau Roll Cake. Fiind înfometați după activități, ne-am bucurat cu toții de desertul preparat, iar la masa de prânz am avut ocazia să socializăm cu restul copiilor.

După ce, ca prin farmec, s-a făcut ora 12, am pornit spre autobuzul ce urma să ne ducă la Technichus, un muzeu din Härnösand, unde am avut parte de o experiență unică. Ne-am distrat, dar am și învățat prin intermediul unor jocuri interactive bazate pe mai multe domenii, cum ar fi biologia, fizica, chimia și altele. Cele mai interesante din punctul nostru de vedere au fost:

– un joc competitiv de concentrare pentru a reuși să mișcăm o bilă în partea de masă a adversarului;

– câteva jocuri care îți testau diferite reflexe;

– experimente care dovedeau cum unii oameni de știință au ajuns la anumite concluzii;

– puzzle-uri care îți puneau la încercare gândirea critică și logică etc.

După explorarea întregii locații, ne-am bucurat de timp liber alături de elevii suedezi, savurând băuturi calde și prăjituri gustoase, în timp ce discutam despre cuvinte și obiceiuri ciudate din țările noastre.

Pe drumul înapoi spre cazare, am fost nevoiți să schimbăm autobuzul, însă, neștiind locația exactă a stației, am pierdut al doilea autobuz. Din cauză că ar fi trebuit să așteptăm destul de mult în frig până la următorul autobuz, am decis să mergem într-o „plimbare” până la cazare. Am mers cu toții trei km pe jos, neavând altă opțiune, dar drumul a fost foarte plăcut, pentru că am putut admira căsuțele luminate și decorate de Crăciun.

În prima oră din ultima zi, echipa portocalie a luat parte la ora de științe sociale, iar cea albastră, la o oră de suedeză. Am primit o hartă mută pe care a trebuit să completăm numele țărilor. Astfel, ne-am verificat cunoștințele despre geografia politică a lumii, pe care, unii dintre noi, abia intrați în clasa a X-a, am învățat-o de curând. Apoi am avut o oră de gătit unde am făcut bile de ciocolată presărate cu zahăr granulat și rulouri cu scorțișoară (cinnamon buns), două deserturi cu specific suedez. După această activitate, am avut ocazia să mergem o oră să patinăm. Acolo elevii suedezi ne-au învățat să ne păstrăm echilibrul mai bine pe o gheață mai alunecoasă față de cea exterioară pe care o știm din România de la patinoarele amplasate în aer liber. Apoi a urmat întâlnirea finală, Swedish fika, într-o sală de clasă, la care am participat împreună cu toți elevii suedezi care ne-au îndrumat și ajutat să descoperim lucruri noi despre țara, cultura și sistemul lor școlar. Doamna profesor Linn ne-a dat fiecăruia câte o foaie cu întrebări care să reflecte ceea ce ne-a captivat cel mai mult în această săptămână. Pentru că era 1 Decembrie, Ziua Națională a României, am avut ocazia să le arătăm elevilor suedezi o parte din tradițiile românești, cântând Nebun de Alb, o melodie nelipsită la focurile noastre de tabără. Am dansat o horă, o sârbă și o bătută, alături de toate persoanele din încăpere, urmând ca mai apoi să savurăm dulciurile făcute de noi și să gustam din Saft (o băutură specific suedeză, care se obține combinând concentratul de fructe cu apă). După ce am sărbătorit, elevii suedezi au scris în jurnalul nostru câte un gând despre această experiență petrecută cu noi. În momentul în care ne-am luat rămas bun,  doamnele profesor ne-au înmânat cadouri din partea comunei Timrå și bomboane, alese special de ei.

Trebuie să subliniem că noi ne considerăm norocoși pentru că am luat parte la această experiență care ne-a ajutat să ne dezvoltăm, prin cunoașterea unei mentalități noi, a unui sistem educațional care funcționează diferit, a unor adolescenți la fel ca noi și, totuși, altfel, a unor locuri îngemănate și unice, totodată. Iar, dincolo de toate aceste aspecte, suntem conștienți că am străbătut pași importanți spre autocunoaștere. De aceea, suntem nerăbdători să împărtășim colegilor noștri din achizițiile noastre și să îi încurajăm să devină activi și să se implice în activitățile Erasmus+ pentru că ei vor urma să ne integreze într-o altă experiență.

Gabriela-Daniela Adăscăliței-Grasu, clasa a X-a A

Ingrid Budiș,  clasa a X-a B

Eduard-Ștefan Vornicu, clasa a X-a B

Daniel Isache, clasa a XI-a B