Erasmus + în Italia

În cadrul proiectului Erasmus+, în perioada 31 martie-5 aprilie, 9 elevi de la Colegiul Național de Informatică, însoțiți de doamnele profesor Diana Bejan și doamna profesor Silvia Morțe, au participat la o mobilitate de grup în Napoli, Italia. După multe ore de călătorie, Apetrei Celia, clasa a XI-a E, Bodron Simeon, clasa a XI-a A, Chiriac Casandra, clasa a XI-a A, Curea Miruna, clasa a X-a B, Manea-Strungariu Catinca, clasa a IX-a C, Stan Ștefan, clasa a IX-a B, Țăranu Teona, clasa a XI-a C,  Zaharia Casiana, clasa a XII-a D, și Zlăvoc Iarina, clasa a XI-a A, împreună cu doamnele profesor au ajuns pe meleagurile sudice ale Italiei, la Pagani. Alături de aceștia a venit și Mobitta, mascota proiectului Erasmus+ și fiica lui Mobi-one, care a fost trimisă de Mobi pentru a învăța despre obiectivele Erasmus+ prin propria experiență.

Aceștia au participat la cursurile Liceului Științific Mangino-Pagani, la prezentarea echipei de debate, la cursuri de informatică, de limba engleză și de istorie unde au putut vedea cum este să fii elev la o școală italiană.

 

Prima zi a început pentru noi pe drumurile întortocheate ale Italiei, drumuri pe care de-abia așteptam să le explorăm. Odată ajunși în țară, ne-am folosit de instrumentele de orientare în spațiu pentru a ajunge la cazare și de internet pentru a ne cumpăra bilete; cu ajutorul GPS-ului, dar și al localnicilor, am luat autobuzul de la aeroport la gară și trenul din Napoli până în Pagani, orașul în care urma să ne petrecem săptămâna.

Pe drum, am avut ocazia să interacționăm cu diverse tipologii umane, oameni din toate rasele care fie aparțineau Italiei, fie erau și ei în căutare de experiențe interesante. Ne-am bucurat în tren de panoramele încântătoare, asigurându-ne că vom colecta selectiv deșeurile pentru a nu dăuna mediului înconjurător.

Ajunși în Pagani, cu ajutorul măicuțelor am găsit drumul către cazare, măicuțe care ne-au primit cu căldură în locuința lor și au fost deschise a comunica cu noi prin intermediul aplicațiilor de traducere. După ce ne-am lăsat bagajele, ne-am plimbat prin suburbii alături de Mobitta, pe care am fotografiat-o cu diversele peisaje văzute, am cules lămâile proaspete și am cumpărat produse bio.

La finalul zilei, după distanțele lungi parcurse, ne-am bucurat de câte o pizza, experimentând bucătăria italiană.

 

A doua zi, luni, 1 aprilie 2025, după ce am luat micul dejun, am mers la liceu. Am început cu turul liceului, vizitând sălile de clasă, diferite laboratoare și săli speciale ca biblioteca și o sală de recreație. Ulterior am rămas în bibliotecă și elevii ne-au prezentat câteva dintre proiectele și activitățile lor școlare. Apoi am participat la clubul lor de dezbatere și ne-am dezvoltat abilitățile prin trei jocuri: „Fire baloon”, unde trebuia să argumentăm cine trebuie să fie salvat dintr-un accident aviatic într-un balon cu aer cald și din ce motive, „The desert island”, unde ne-am gândit la trei lucruri pe care le-am lua cu noi pe o insula pustie și „Stop and go”, unde a trebuit să argumentăm în favoarea unei moțiuni până când cineva zicea „stop”, moment în care trebuia să argumentăm contra ei. Înainte de a pleca de la școală, am discutat cu elevii gazdă despre stilurile noastre de viață și activitățile educative și recreative zilnice.

La prânz am mâncat la o pizzerie locală, iar după-amiază am plecat într-o excursie în Salerno, un oraș din apropiere. Acolo am fost ghidați de două dintre profesoarele liceului, una de limba engleză, iar cealaltă de limba franceză. Am vizitat Catedrala San Matteo și ne-am plimbat prin centrul vechi. Am trecut pe lângă cea mai veche Facultate de Medicină din Europa și am admirat peisajul pitoresc cu străduțe înguste al orașului. Am mers apoi pe faleză și am mâncat un desert tradițional, o gogoașă umplută cu gelato. Seara ne-am întors în Pagani unde am mâncat fiecare o porție de paste înainte de culcare.

În această zi am atins toate obiectivele proiectului Erasmus+. Am învățat printr-un mod inovativ lucruri legate de dezbatere și de cultura locală. Am comunicat atât în limbi străine cu elevii, cât și digital prin prezentările efectuate.

Am lucrat pe echipe pentru jocuri și am avut un lider care s-a ocupat de organizare în Salerno. Am încercat să fim cât mai sustenabili circulând cu mijloace de transport în comun, mergând pe jos și colectând deșeurile selectiv. De asemenea, am observat și prin liceul din Pagani faptul că au diferite proiecte legate de sustenabilitate.

 

Dacă a doua zi a fost de acomodare în liceul gazdă, a treia zi a fost dedicată prieteniilor noi. Ne-am început ziua cu energie, știind că vom participa la o oră de curs de informatică.

Sala era modernă, dotată cu computere performante. Elevii și profesorul ne-au întâmpinat cu căldură și ne-au prezentat modul lor de a lucra probleme în pseudocod. Ei lucrează pe o platformă pe nume Blockly, foarte similară cu Scratch, care le ușurează lucrul în sine. În loc să scrie cod linie cu linie, elevii construiau vizual algoritmi, învățând astfel logica programării într-un mod prietenos și accesibil. Astfel, am aflat de o metodă inovativă de predare și învățare. Pe urmă, pentru că cunoșteau foarte bine și limbajul de cod C++, am rezolvat împreună câteva probleme. A fost o experiență valoroasă de învățare, dar și un prilej de a colabora și de a lega primele conversații reale cu elevii italieni și de a folosi metodele inovative pe care se bazează proiectul nostru Erasmus+.

După ora de informatică, ne aștepta o activitate cu totul diferită, dar la fel de interesantă. Împreună cu alte clase din liceu, am mers să vizionăm un spectacol de teatru la Teatrul S. Alfonso Maria De' Liguori.  Pe drum, atmosfera s-a destins complet, am mers pe jos, în grupuri mixte, iar elevii gazdă s-au arătat prietenoși, curioși și deschiși. Am vorbit despre pasiunile noastre, despre diferențele dintre sistemele de învățământ, despre ce muzică ascultăm sau ce seriale ne plac. Am făcut schimb de expresii amuzante din limbile noastre, am glumit și am descoperit cu surprindere cât de multe lucruri avem, de fapt, în comun.

Spectacolul de teatru pe care l-am văzut a fost o reinterpretare inedită a piesei Macbeth, jucată în limba engleză de doar trei actori talentați. Încă de la început ne-a captat atenția prin simplitatea și ingeniozitatea punerii în scenă: cei trei actori își schimbau constant rolurile, trecând cu ușurință de la un personaj la altul. Decorul era la fel de creativ: câteva panouri de carton pictate pe mai multe fețe, pe care o întorceau sau o rotau în funcție de scena jucată. Astfel, același obiect devenea pe rând un castel sau o pădure, demonstrând cât de mult poate imaginația să transforme un spațiu simplu într-o lume teatrală completă, dar și sustenabilă. La finalul reprezentației, am avut ocazia să rămânem în sală pentru o discuție deschisă cu cei trei actori. Ne-au povestit despre procesul artistic din spatele spectacolului, despre provocările adaptării unei opere shakespeariene într-un format atât de redus, dar plin de intensitate. Am aflat cum au ajuns să aleagă drumul teatrului, ce înseamnă pregătirea pentru un rol și cât de importantă este „memoria corpului”, un concept prin care actorii își antrenează nu doar mintea, ci și corpul să rețină și să exprime emoții, gesturi și stări.

Pe seară, ziua noastră s-a încheiat într-un mod cu totul special. Am fost invitați acasă la profesoara de engleză, care ne-a primit împreună cu familia ei într-o atmosferă extrem de caldă și primitoare. Casa lor era simplă, plină de fotografii, cărți și mici detalii care vorbeau despre o viață trăită cu pasiune pentru cultură și aventuri.

În jurul mesei, conversațiile au curs firesc. Am povestit despre ziua petrecută împreună, despre impresiile de la spectacol, dar și despre viața noastră de acasă, despre școală, despre micile diferențe culturale care ne amuzau sau ne surprindeau. Râdeam, ne întrerupeam unii pe alții cu entuziasm și ne bucuram sincer de această apropiere neașteptată. A fost un moment care a legat și mai mult grupul nostru, și între noi, și cu gazdele. Seara aceea nu a fost doar despre o cină; a fost despre deschidere, căldură umană și despre bucuria de a descoperi cât de ușor se pot crea legături adevărate atunci când există sinceritate și generozitate. Când am plecat, era deja târziu, dar cu toții aveam zâmbetul pe buze și sentimentul că tocmai trăisem una dintre cele mai frumoase seri ale șederii noastre în Italia.

Am început cea de-a patra zi a mobilității noastre printr-o nouă vizită la liceul partener din Pagani. Dimineața a debutat cu mai multe lecții interesante și interactive, printre care una de fizică și alta de limba engleză, în care am avut ocazia să comparăm manualele noastre cu ale lor. Activitățile ne-au ajutat să înțelegem mai bine sistemul lor educațional și să ne implicăm direct în procesul de învățare. După această parte teoretică, am participat la o prezentare captivantă despre orașul antic Pompei. Aceasta a fost urmată de un joc Kahoot, prin care ne-am testat cunoștințele proaspăt dobândite. Scopul acestor activități a fost să ne ofere o bază solidă de informații, deoarece la amiaza am mers împreună cu un grup de elevi și profesori coordonatori în excursie la Pompei, apelând la o metodă inovativă – lecții outdoor.

Am luat trenul și, după un drum scurt, am ajuns în celebrul oraș antic. Vizita a fost impresionantă: am admirat ruinele foarte bine conservate ale caselor, templelor și băilor romane, străzile pavate cu piatră și picturile murale care ne-au oferit o imagine autentică asupra vieții din timpul Imperiul Roman. Atmosfera istorică era incredibilă și parcă timpul stătuse în loc. După turul ghidat, am savurat o porție de pizza tradițională și deserturi italiene, bucurându-ne de specificul culinar local.

Seara, deși eram obosiți, nu ne-am oprit aici. Cu o zi înainte, stabilisem împreună cu niște băieți italieni cunoscuți la ora de informatică, un meci amical de fotbal. Am mers cu toții la teren, iar meciul a fost un adevărat succes. Băieții noștri au fost susținuți cu entuziasm de către fete și doamnele profesoare, atmosfera fiind una de prietenie. Ziua s-a încheiat relaxant, pe terasa cazării, unde am mâncat din nou pizza și am povestit despre experiențele trăite.

Ziua a cincea a început cu o activitate neobișnuită, care ne-a captat atenția încă de la primele minute. Un profesor universitar local ne-a prezentat un videoclip muzical creat special pentru a învăța limba napoletană și, în același timp, pentru a ne sensibiliza în legătură cu problemele de mediu. Melodia era plină de energie și mesaj, iar versurile scrise în napoletană, italiană și engleză ne-au stârnit curiozitatea și dorința de a le înțelege în profunzime.

A urmat apoi un moment aplicat, în care știința s-a împletit cu ecologia. Am participat la un experiment ingenios, folosind o banală banană ca element central, într-o demonstrație legată de procese naturale și sustenabilitate. Fără chimicale, fără risipă, doar materiale biodegradabile și idei creative. Am folosit echipamente speciale și am lucrat în echipă, susținându-ne și imortalizând momentele importante prin poze.

După-amiaza ne-a purtat spre Amalfi, într-o excursie organizată chiar de noi. Ne-am coordonat impecabil: unii s-au ocupat de traseu, alții de bilete, iar orientarea am făcut-o împreună, cu ajutorul aplicațiilor de pe telefon. Am folosit transportul în comun, am mers mult pe jos și am avut grijă să lăsăm totul în urma noastră exact așa cum l-am găsit. Amalfi ne-a întâmpinat cu un farmec aparte: clădiri colorate, străduțe înguste și o lumină blândă de seară care părea să lege toate momentele zilei într-o singură poveste.

Seara ne-am adunat, ne-am uitat peste fotografii și ne-am povestit unii altora impresiile.

În a șasea zi, sâmbătă, 6 aprilie 2025, ne-am petrecut dimineața la liceul din Pagani, unde am participat la ultimele activități educaționale din cadrul proiectului Erasmus+. După micul dejun, ne-am îndreptat spre școală pentru a participa la orele de fizică și limbi clasice (latină și italiană), dar și la evenimentul festiv organizat în sala de festivități, care a marcat încheierea acestei mobilități.

În cadrul obiectivului O1 am avut ocazia să experimentăm metode moderne și interactive de învățare. La ora de fizică, am realizat un experiment cu planul înclinat, alături de elevii italieni, ceea ce ne-a ajutat să înțelegem mai bine fenomenele de bază ale mecanicii, într-un mod practic și atractiv. La orele de latină și italiană, profesorii au folosit prezentări PowerPoint interactive, care ne-au captat atenția și au facilitat învățarea limbilor prin exemple vizuale și exerciții integrate. Pentru a fixa cunoștințele de la limba latină, am participat la jocuri educaționale Kahoot și Quizlet,care au transformat procesul de învățare într-unul dinamic și competitiv. Tot în cadrul acestui obiectiv, am învățat comunicând direct cu elevii italieni, schimbând idei, expresii și perspective culturale într-un mod informal, dar extrem de eficient.

Referitor la obiectivul O2 , acesta a fost atins prin mai multe activități. Elevii au realizat prezentări digitale și interactive la orele de fizică și latină, prezentări pe care ni le-au împărtășit și care ne-au oferit o nouă perspectivă asupra modului în care pot fi folosite instrumentele digitale în educație. De asemenea, am vizionat împreună prezentarea finală a mobilității Erasmus+, sub forma unui videoclip cu imagini din toate momentele importante petrecute în această săptămână,o recapitulare emoționantă a activităților noastre. În plus, am comunicat în mod constant cu elevii italieni, schimbând informații despre cultura noastră și a lor: de la mâncare și obiceiuri locale, până la diferențele dintre școlile din România și Italia.

În ceea ce privește obiectivul O3, această zi ne-a oferit mai multe ocazii de colaborare. Am avut conversații în echipe mixte cu elevii italieni, în cadrul activităților educative, dar și în momentele de relaxare. Un moment simbolic a fost acela în care am reparat împreună cu ceilalți colegi „mânuțele” mascotei Mobitta, simbolul proiectului Erasmus+, în timpul orei de fizică, o activitate aparent simplă, dar care a cerut cooperare și atenție la detalii. Tot împreună am căutat un restaurant potrivit pentru toți, demonstrând că lucrul în echipă depășește limitele școlii și devine o abilitate utilă în viața de zi cu zi.

În a doua parte a zilei, ne-am concentrat pe obiectivul O4. După încheierea activităților de la școală și evenimentul festiv, ne-am deplasat cu trenul până în Napoli, părăsind orașul Pagani. De la gară, am luat autobuzul până la locul de cazare din Napoli, unde urma să petrecem ultima noapte din cadrul proiectului. Această alegere a mijloacelor de transport public a susținut principiile de sustenabilitate promovate de Erasmus+ și ne-a oferit oportunitatea de a observa peisajele și infrastructura locală într-un mod autentic.

Ziua a fost una încărcată de activități, emoții și interacțiuni. Ne-am despărțit de colegii italieni cu gândul la toate lucrurile pe care le-am învățat și la legăturile frumoase formate. Fiecare activitate a contribuit la atingerea obiectivelor Erasmus+, oferindu-ne o experiență completă: de învățare inovativă, comunicare interculturală, lucru în echipă și mobilitate sustenabilă.

În a șaptea și ultima zi a excursiei noastre în Italia, am pornit dis-de-dimineață cu autobuzul spre Napoli, un oraș plin de viață, istorie și contraste. Prima oprire a fost la stația de metrou Toledo, una dintre cele mai spectaculoase din lume, decorată cu mozaicuri albastre ce dau impresia unei scufundări subacvatice.

Am continuat plimbarea prin Cartierul Spaniol, unde am admirat faimoasa pictură murală a lui Maradona, un adevărat altar pentru iubitorii fotbalului. Atmosfera vibrantă a zonei ne-a introdus în spiritul autentic napolitan. În centrul orașului, am vizitat Galeria Umberto I, Piața Plebiscitului, Palatul Regal și am admirat exteriorul impunătorului Teatru San Carlo. De asemenea, am putut observa de aproape silueta masivă a Castelului Nou (Maschio Angioino) și, în depărtare, conturul amenințător al Vezuviului.

Un moment special a fost vizita la Muzeul Arheologic Național, unde am descoperit vestigii impresionante din Pompei și Herculaneum: mozaicuri, statui, fresce și artefacte romane ce ne-au purtat înapoi în timp.

Ziua s-a încheiat la celebrul Gran Caffè Gambrinus, unde am gustat sfogliatella și baba, două deserturi tradiționale napolitane care ne-au răsfățat papilele gustative.

Napoli ne-a oferit o ultimă zi intensă, plină de contrast, artă și savoare – o încheiere perfectă pentru aventura noastră italiană.

 

Echipa de mobilitate

 

Erasmus_Italia

Erasmus Italy presentation

Scroll to top

Accessibility Toolbar