În anul școlar 2024–2025, în urma participării doamnelor profesoare Mirela Mititelu și Berea Maria la mobilitatea din Premia de Dalt/Spania, 21-27 mai 2024, în cadrul proiectului ERASMUS+ 2023-1-RO01-KA121-SCH-000129684, Colegiul Național de Informatică din Piatra Neamț a introdus în orele de dirigenție și religie o serie de activități și studii de caz dedicate educației pentru sustenabilitate, cu scopul de a forma tineri responsabili social, atenți la consum, la mediu, la egalitatea de șanse și la viitorul planetei. Pornind de la instrumente concrete de calcul, resurse interactive și exemple reale din lume, proiectul a urmărit înțelegerea conexiunilor dintre consum, etică, ecologie, justiție socială și responsabilitate personală.
Pentru principiul dezvoltării durabile, incluziunea socială este o prioritate. Proiectul ”Inimi de copii” i-a fost foarte drag Moșului Crăciun, astfel încât anul acesta a unit elevii de liceu pentru a veni cu drag în întâmpinarea copiilor de la Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă ”Al. Roșca” din Piatra Neamț, pentru bucuria tuturor copiilor implicați.
S-a derulat și un proiect cu activități școlare și workshop-uri pentru a disemina principiile sustenabilității în comunitățile școlare ale orașului în parteneriat cu Colegiul Național ”Petru Rareș”, Colegiul Tehnic de Transporturi, Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă ”Alexandru Roşca”, Școala Gimnazială Nr. 3, Școala Gimnazială ”Elena Cuza”.
Elevii au utilizat instrumente precum:
- Calculatoare de apă:
https://home-water-works.org/calculator
https://watercalculator.uk/
https://watercalculator.org/wfc2/q/household/ - Calculatoare de amprentă de carbon:
https://footprint.wwf.org.uk/ - https://www.carbonfootprint.com/calculator.aspx
https://co2.myclimate.org/en/calculate_emissions?etcc
climatehero.me
- Platforma Dollar Street: https://www.gapminder.org/dollar-street
Aceste resurse au fost combinate cu materiale video despre dreptul la educație, egalitatea de gen, fast-fashion și consumerism, pentru a construi o perspectivă interdisciplinară între dirigenție și științele pământului și științele socio-umane.
- Principiile sustenabilității explicate elevilor
Activitățile din proiect au fost structurate în jurul câtorva principii fundamentale:
- Interconectivitatea –Ce cumpăr, cât arunc, câtă apă consum… afectează oameni și ecosisteme, nu doar viața mea.
- Echitatea între generații și echitatea de gen – avem datoria de a folosi resursele astfel încât fetele, copiii vulnerabili și generațiile viitoare să aibă aceleași șanse la viață și educație ca noi.
- Responsabilitate personală și comunitară – orice schimbare globală începe cu alegerile indivizilor și ale comunităților mici, inclusiv o școală.
- Gândire critică și consum conștient – întrebarea „am nevoie cu adevărat?” devine mai importantă decât reflexul „vreau să cumpăr”.
- Studiile de caz realizate cu elevii
(a) Consumul de apă – lecție de responsabilitate
Cu ajutorul water calculator-elor, elevii au introdus date despre viața lor de zi cu zi: dușuri, spălat, obiecte sanitare, consum casnic. Rezultatele au arătat un consum mediu de aprox. 150 litri/zi/persoană, ceea ce duce la peste 54.000 litri/an. Comparând cu țări din Africa sau Asia (date explorate pe Dollar Street), elevii au descoperit că unele familii supraviețuiesc cu de 5–7 ori mai puțină apă. Concluzia: risipa nu este inevitabilă, ci un obicei.
Ei au calculat apoi economii posibile: reducerea dușului cu 2 minute, spălatul hainelor la capacitate plină, închiderea robinetului la periaj etc. La nivel de clasă, chiar și o reducere de 10% înseamnă mii de litri economisiți anual.
(b) Amprenta de carbon – legătura dintre obiceiurile zilnice și climă
Folosind footprint.wwf.org.uk, carbonfootprint.com și myclimate, elevii au estimat CO₂ generat de transport, curent și consum personal. Un elev mediu poate depăși 1 tonă CO₂/an, doar prin activități obișnuite. Apoi au analizat scenarii de reducere:
- transport public sau mers pe jos = zeci până la sute de kg CO₂ economisite/an
- stingerea luminii și becuri LED = reducere la factura familiei și la emisii
- vacanțe cu trenul în loc de avion = diferențe uriașe de carbon
Concluzia trasă la dirigenție și aprofundată la religie: nu poți iubi aproapele și în același timp să ignori efectele acțiunilor tale asupra lumii pe care și el o respiră.
(c) Fast-Fashion, consumerism și gropile de gunoi ale lumii
Pornind de la clipuri și articole despre modă, elevilor li s-a prezentat un fapt șocant: industria fast-fashion produce peste 90 de milioane de tone de deșeuri textile anual, iar un tricou poate necesita 2.000 litri de apă pentru a fi produs. Conectând cu Dollar Street, elevii au văzut cum, în familiile cu venituri mici, o singură haină este folosită ani la rând, reparată și respectată.
A urmat un calcul simplu: dacă un elev cumpără 20 haine/an × 2.000 litri = 40.000 litri apă consumați doar pentru garderoba lui. La o clasă de 25 de elevi = 1 milion litri. Din această lecție s-a născut pledoaria pentru: donare, reparație, second-hand, slow-fashion și cumpărături cu sens.
Elevii au înțeles că sustenabilitatea nu este un trend eco, ci o datorie morală, socială și spirituală. Proiectul interdisciplinar derulat la Colegiul Național de Informatică din Piatra Neamț pe parcursul anului școlar 2024–2025 a demonstrat că tinerii pot deveni agenți ai schimbării, atunci când primesc instrumente, sens, valori și exemple reale. nu este moștenirea noastră, ci împrumutul copiilor care vor veni după noi. Iar dreptatea față de mediu este, în esență, dreptate față de oameni.
