Proiectul Erasmus este cunoscut pentru oferirea oportunităților extraordinare de învățare și dezvoltare personală prin schimburile de experiențe între studenții europeni. Însă, în era actuală, caracterizată de provocările globale precum schimbările climatice și degradarea mediului, devine imperativ să evaluăm această experiență în contextul sustenabilității. Acest articol ilustrează cum proiectul Erasmus poate să fie un mediu propice pentru înțelegerea și promovarea practicilor sustenabile, având în vedere experiența personală și grijile față de mediu.
Experiența în Suedia:
Orașe precum Stockholm sunt recunoscute pentru angajamentul lor ferm față de sustenabilitate. În timpul proiectului Erasmus, din Timrå, am avut ocazia să învăț aspecte concrete ale reducerii consumului de electricitate și ale apei. Transportul public eficient, și gestionarea inteligentă a corpurilor de iluminat sunt doar câteva exemple de inițiative care au stârnit admirația și au devenit sursă de inspirație pentru aplicarea acestor concepte în propria mea țară.
Înțelegerea sustenabilității în contextul suedez a marcat diferențele notabile între abordarea acestei probleme din perspectiva celor două țări. În Suedia, sustenabilitatea este integrată în fiecare aspect al vieții cotidiene, de la consumul de produse locale și organice la promovarea unui stil de viață sănătos și echilibrat, așa cum apare chiar în manualul lor*. Această abordare holistică a avut un impact semnificativ asupra modului în care percepeam și aplicam conceptele de sustenabilitate în propria noastră comunitate.
Revenind în România, am realizat că există diferențe semnificative în abordarea sustenabilității. Cu toate acestea, am observat și un interes crescut pentru adoptarea practicilor mai responsabile. În ciuda provocărilor și a diferențelor culturale, am fost încântat să văd inițiative (transport electric, încurajarea virării surplusului de electricitate fotovoltaică în rețeaua electrică publică) care vizează protejarea mediului înconjurător și promovarea unei vieți mai sustenabile.
Un aspect esențial al proiectului Erasmus este crearea unui dialog intercultural. În procesul de învățare și schimb de idei, am realizat că, indiferent de diferențele culturale, preocuparea pentru mediu și dorința de a contribui la dezvoltarea durabilă sunt aspecte comune care pot uni oamenii.
Niște exemple concrete ale aplicării sustenabilității în Suedia sunt timerul de 15 minute la toate prizele, depozitul de hârtie dintr-o cameră specială, pentru evitarea risipei de hârtie, folosirea de către elevi a laptopurilor pentru a lua notițe de la clasă, utilizarea de tablete apple iPad la sala de muzică pentru crearea melodiilor, de către fiecare elev, folosirea robinetelor cu senzor în băile, automatizarea corpurilor de iluminat în școală, fiecare coridor având senzori, iar clasele având lumină ajustabilă ca intensitate și încurajarea utilizării transportului electric, care era foarte popular, mai ales în Stockholm.
În concluzie, proiectul Erasmus reprezintă nu doar o oportunitate de învățare academică, ci și un teren fertil pentru dezvoltarea unei conștiințe globale asupra viabilității. Experiența dobândită în Suedia și România mi-a oferit nu doar competențe practice, ci și o perspectivă mai largă asupra modului în care putem contribui la un viitor mai sustenabil.
Prin îmbinarea experienței personale și grijii față de mediu, proiectul Erasmus devine un catalizator pentru schimbările durabile, creând legături între comunități și încurajând adoptarea practicilor responsabile la nivel global.
Foltea Iustin-Daniel, clasa a XI-a B, CNI